När Sony Ericsson bildades var den ursprungliga ambitionen att inom fem års tid överta tronen från Nokia. I backspegeln kan dagens marknadsandel på elva procent definitivt ses som ett kapitalt misslyckande, men analytikerna hävdar ändå att samarbetet varit positivt för de båda bolagen.
– Till viss del misslyckades Sony Ericsson eftersom de de fokuserade på marknadens mittensegment. De har därmed inte reagerat på att konsumenterna i allt större utsträckning lutar sig antingen åt toppsegmentet eller billiga instegsmodeller. Det säger Paul Lambert, analytiker på Informa Telecoms & Media.
Nystart för bägge parter
När Sony nu köper ut Ericssons hälft i det gemensamt ägda mobilföretaget Sony Ericsson innebär det på sätt och vis en nystart för båda företagen. Sony kan enklare och snabbare knyta samman bärbara enheter med företagets övriga konsumentelektronikprodukter.
Sonys främsta uppgift är enligt Paul Lambert nu att renodla utbudet och fokusera på ett enda segment i stället för att erbjuda lite av varje till alla. Det är ett måste för att kunna mäta sig med konkurrensen främst från Apple och Samsung.
– Sonys innehållstjänster kan ge kunderna sådant som konkurrenterna inte kan, särskilt när det gäller spelområdet, hävdar Paul Lambert.
För Ericssons del innebär uttåget inte bara ett tillskott i kassan. Paul Lambert menar att försäljningen av mobilbolaget innebär att Ericsson återigen kan stärka sin identitet och satsa helhjärtat på kärnverksamheten inom nät och infrastruktur.