Spel, sport och musik mobilbranschens nya kassako

Marknaden för mobila innehålls- och underhållningstjänster i västeuropa kommer att växa till 32 miljarder till 2012. Men det är inte TV i mobilen som mobilbranschen kommer att tjäna pengar på, utan spel, sport och musik.

Marknaden för mobila innehålls- och underhållningstjänster i Västeuropa kan växa till ett värde av 32 miljarder euro år 2012, enligt en ny rapport från det svenska telekomanalysföretaget Berg Insight.

TV inte avgörande

Men trots att mobiloperatörer som Orange, TeliaSonera och Vodafone har börjat lansera mobila TV-tjänster runt om i Europa, så kommer dessa inte att vara avgörande för marknadens tillväxt under de närmaste sju åren.

Abonnenterna kommer att vara avvaktande med att teckna sig för månatliga avgifter för mobila TV-tjänster innan överföringarna når upp till normal sändningskvalitet. Detta väntas inte inträffa före 2012 på de flesta marknader.

Spel, sport och musik

De främsta mobila innehålls- och underhållningstjänsterna under de kommande fem till sju åren kommer i stället att vara spel, sport, musik och annan nedladdningsbar media samt meddelandetjänster. Berg Insight tror också att vuxenunderhållning kommer att skapa betydande intäktsströmmar, även om mobiloperatörer kan väntas vilja hålla viss distans till mera vågat innehåll och koncentrera sig på samarbeten med tidningar som Café och Slitz som då riktar sig till en företrädesvis manlig målgrupp.

Ringsignaler på nedgång

Men nedladdningstjänster, som ringsignaler och ikoner, som har dominerat den mobila innehålls- och underhållningsmarknaden så här långt, håller redan på att falla offer för ett omfattande prisras. Så tidigt som i år kommer spel att passera ikoner och ringsignaler och bli den mest populära tjänstekategorin inom mobilt innehåll och underhållning uppger Berg Insight.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.