Sprickor i fasaden för X1

Värstingmobilen Xperia X1 imponerade när den lanserades. När nyhetens behag lagt sig har dock vissa barnsjukdomar uppdagats. Klena batteriluckor och bristfällig roaming är några av de problem som rapporterats. Garantivillkoren är också vilseledande.

Sprickor i fasaden för X1

Även om många ägare av Sony Ericssons flaggskepp X1 verkar vara nöjda med sitt köp har telefonen lyckats samla på sig några mörka moln som för tankarna tillbaka till lanseringen av P1. Utöver en batterilucka som lossnar lite väl lätt på vissa exemplar, något även Telekom-redaktionen erfarit, har telefonen problem med att växla mellan näten.

Roaming, som funktionen kallas, låter mobiltelefoner känna av när täckningen för exempelvis 3g är dålig, varpå ett gsm-nät söks upp automatiskt. Roaming syftar till att ge telefonen bästa möjliga prestanda oavsett plats. Telekom idag har prövat återkopplingen från läsarkretsen under en tågresa och kan bekräfta att X1 inte gärna släpper förvalt nät när täckningen sviker.

En granskning av forum på nätet påvisar också svårigheter med synkronisering till Microsoft Outlook när säkerhetsprogram från Norton och Norman är aktiva på Windows-datorer. När dessa stängts av fungerar dock överföringen bättre. Frågan är samtidigt om man vill stänga sina brandväggar och antvirusprogram varje gång man ska synkronisera.

Vilseledande garanti

Till råga på allt har tillverkaren också utfäst en garanti som kräver att man läser det finstilta extra noga. Om telefonen havererar och kundtjänst inte kan avhjälpa felet, har man rätt till en ny telefon via det medföljande supportkortet. Men det finns en hake, garantin gäller bara om man befinner sig utomlands. Det fick en frustrerad Anders Sundberg, vd på Stockholms Borgerskap nyligen fick erfara. Han kontaktade kundsupporten när batteriet till X1 slutade fungera, och fick höra att han inte hade rätt till någon ersättningstelefon eftersom han befinner sig i Sverige.

– Jag frågade då om garantin skulle gälla om jag befann mig i Danmark istället. Ja, sa dom, säger Sundberg till Telekom idag.

Bara för de som reser

Kunder som köpt telefonen i Sverige får alltså bege sig till närmaste grannland för att utnyttja garantin om katastrofen skulle vara framme. Detta trots att tillverkaren i ett eget pressmeddelanden förkunnar att ”X1-supportkort ger användaren en servicenivå utöver det vanliga” samt ”Även utomlands har användare tillgång till den nya supportservicen”, något som antyder att garantin gäller oavsett var man befinner sig.

Gustaf Brusewitz, pr-ansvarig för Sony Ericsson i norden, förklarar för Telekom idag att supportkortet i första hand är tänkt för användare som reser mycket. Det krävs även att telefonen går sönder utan yttre åverkan, vilket tillverkaren gör en bedömning av när enheten skickas in.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.