Konsultföretaget Simon-Kucher & Partners har undersökt hur svenska konsumenter tänker när de väljer mobiloperatör. Det viktigaste kriteriet när kunderna gör sitt val är tillgången till en stabil uppkoppling (38 procent av kunderna uppger detta). Därefter kommer lågt pris (28 procent) och hastighet (26 procent).
Stabilt mobilnät viktigast när kunderna väljer operatör
Mobilnät Det är inte priset utan tillgången till stabil mobiluppkoppling som fäller avgörandet när svenskarna väljer operatör. Undersökningen från Simon-Kucher & Partners visar också att kunderna har blivit mindre lojala under de senaste tre åren.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Undersökningen visar också att kunderna är mindre lojala i dag än för tre år sedan. Var femte kund har svarat att de kommer att byta operatör inom några månader eller när det nuvarande avtalet upphör. Före coronapandemin var motsvarande siffra endast nio procent.
– De senaste åren har företagen inom telekombranschen framför allt konkurrerat med pris och obegränsad användning av data. Men inom en snar framtid kommer obegränsad datakonsumtion att vara standard, och med den nuvarande inflationen är det ohållbart att pressa priserna. Därför måste man inom telekombranschen säkra sina inkomster på andra sätt, till exempel genom att prioritera ett stabilt nät, vilket är det viktigaste kriteriet när svenska mobilkunder ska välja leverantör, säger Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners.
Fler anser att priserna är för höga
Av undersökningen framgår också att hälften av konsumenterna i Sverige anser att abonnemangen på telefoni och bredband är alltför dyra. Även här ser man en ökning jämfört med tiden före pandemin, då motsvarande siffra var 44 procent.
– I konkurrensen om kunderna måste leverantörerna på den svenska marknaden akta sig för att konkurrera med låga priser i sådan utsträckning att det skadar både telekombranschen och kunderna. Det behövs investeringar i 5G-teknik, fiberkablar och annan infrastruktur, så det finns ett stort kapitalbehov i telekombranschen. Om företagen fokuserar för mycket på priset finns det en uppenbar risk för priskrig vilket leder till lägre inkomster. Det kommer att göra telekombranschen mindre lönsam och förhindra de investeringar i teknisk utveckling som krävs för att kunna erbjuda bra kundservice, varnar Kajetan Zwirglmaier, partner och global lead for Telecommunications på Simon-Kucher & Partners.
Hållbarhet en allt viktigare fråga
De telekomföretag som vill fortsätta att vara attraktiva och locka nya kunder i framtiden får rådet att försöka sticka ut från sina konkurrenter. Undersökningen visar att hållbarhetsfrågor har blivit viktigare för många kunder och att olika tilläggstjänster, som sim-kort för surfplattor och smarta klockor också kan locka kunder.
Undersökningen har genomförts av Simon-Kucher & Partners i 19 länder med sammanlagt 7682 deltagare. I Sverige deltog 406 personer i undersökningen.