Svenska Netwise har tagit steget in i en ny fas. Med hjälp av en mobil företagsväxel ska även mindre företag erbjudas avancerade hänvisningssystem.
Annikki Schaeferdiek har fått uppdraget att leda Netwise-koncernen på rätt spår. Hon tillsattes som vd i mars, bara två år efter att hon kom till företaget som chef för det svenska dotterbolaget. Under den tiden har Netwise växt kraftigt och ökat antalet anställda från 65 till 140, varav omkring 95 finns i Sverige.
– Vi är fortfarande ett litet företag, men siktar på en internationell expansion och vår nya mobillösning är med och öppnar upp en ny marknad, konstaterar Annikki Schaeferdiek.
Mobil kompetens
Den mobila lösningen utvecklades under 2005. Netswitch ersätter den fasta företagsväxeln och gör det möjligt för mobiloperatörer att erbjuda telefonistfunktionalitet i mobiltelefonen samt ett hänvisningssystem. Lösningen är bland annat resultatet från köpet av Envilogg 2004, som innebar att Netwise fick ökad mobil kompetens.
Enligt initierade uppgifter till Telekom idag är den första installationen i drift sedan november hos svenska Tre. Uppgifter om att Netwise har ett OEM-avtal med Ericsson gällande Netswitch, vilket också ger globala säljmuskler, vill dock inte Annikki Schaeferdiek bekräfta.
– Netswitch har rönt ett stort intresse både i Sverige och internationellt, framhåller Annikki Schaeferdiek. Flera konkreta affärsdiskussioner förs just nu genom vår partner och ytterligare två system ska driftsättas under andra kvartalet.
Jobbar med partners
Netwise marknadsstrategi är att inte ligga i främsta ledet mot kund. I stället används partners som säljkanaler. En strategi som dock medför en minskad marginal, men enligt Annikki Schaeferdiek finns det stora vinster i att inte gå direkt till mobiloperatörerna med den nya växellösningen. Om Netwise ska ta kostnaderna för att övertyga operatörerna om att satsa på deras system och ge dem support får investeringen svårare att bära sig kortsiktigt.
– Vi får bara investera om vi går med vinst. Man brukar prata negativt om kvartalsekonomi men det gör också att resultatet inte hinner rusa iväg åt fel håll, säger Annikki Schaeferdiek.
Söker tillväxtmarknader
I Sverige har samtliga företag med fler än 200 anställda ett hänvisningssystem. Den svenska marknaden ligger i framkant och Annikki Schaeferdiek påpekar att Netwise får mycket hjälp i utvecklingsarbetet från sina svenska kunder. Men i övrigt plockas inte många nya kunder här, utan det gäller framförallt att behålla dem och marknadsandelen på omkring 40 procent i teknikskiftet mot ip-telefoni. Bland de största konkurrenterna återfinns Ericsson och Trio.
I stället har Annikki Schaeferdiek siktet inställt på övriga Europa via dotterbolag i fem länder och resten av världen. Vid försäljning av hänvisningssystem ger partnerskap med växelleverantörerna naturligtvis en bra draghjälp, särskilt i USA där Netwise nyligen beslutat att starta ett dotterbolag.
– Vi samarbetar med flera amerikanska företag som Avaya, Cisco och Nortel och ser det som en fördel att inom kort finnas tillgänglig på den amerikanska marknaden, konstaterar Annikki Schaeferdiek.
I USA finns dessutom ingen utbredd användning av hänvisningssystem. Ett faktum som gör marknaden extra attraktiv. Det är dyrt att hålla personalen med assistenter, något som för länge sedan försvunnit i Norden.
Ims nästa
Intresset att hyra telefoni som tjänst är dock ungefär lika stort på de flesta marknaderna. Den tydliga trenden gäller både fast och mobilt och teknikutvecklingen är Netwises stora utmaning. Nu gäller det att ta klivet över till helt standardiserade system och bereda väg för ims, ip multimedia subsystem. Det är en tjänstearkitektur som ska tillåta samma tjänster och kontaktmöjligheter oavsett vilket nät som används för stunden.
Netswitch bygger idag på ett parlay-gränssnitt men tanken är att lyfta in sip och ims i en takt som gör det möjligt att bibehålla funktionaliteten. Med ims går det att få tillgång till hänvisningssystem även när man exempelvis ringer ip-telefoni via mobilen. Projektet går för närvarande under det interna namnet ”Nextwise”, men företaget ser hela sin framtid i den konvergerade plattformen.
– Vi arbetar just nu med att anpassa våra produkter efter den nya teknologin, betonar Annikki Schaeferdiek. När kompletta lösningar med ims-tekniken finns tillgängliga på den nya plattformen är för tidigt att säga, men den första applikationen visas redan under våren.
Internrekrytering
När Annikki Schaeferdiek presenterades som ny vd skrev bolaget följande i pressmeddelandet ” Vi är mycket nöjda med att finna rätt efterträdare internt…Vi känner också stor framtidstro med den kompetens och det engagemang som finns i ledningsgruppen runt Annikki”.
Ti: Så här skriver företag aldrig när en man tillsätts som ny vd. Jag uppfattar det som att ledningen ber om ursäkt för utnämningen. Hur känns det för dig?
– Jag uppfattar det snarare som att styrelsen är nöjda med att ha hittat en intern vd som redan kan verksamheten och jag känner att jag har styrelsens fulla stöd i den här utmaningen. Sedan är det klart att det är ovanligt med en kvinnlig börs-vd men jag hoppas att även det ändra sig i framtiden.
Fakta
Kort om: Annikki Schaeferdiek
Position: Vd för svenska Netwise
Ålder: 36 år.
Familj: Gift och har tre barn.
Bor: Sollentuna.
Utbildning: Civilingenjör i maskinteknik vid Linköpings tekniska högskola.
Karriär: Pharmacia, affärsområdesansvarig Sensomotoric Instruments i Berlin, marknads- och försäljningschef svenska Avitec och senast Sverigechef på Netwise.
Fritiden: Tillbringar största delen av min fritid med familjen, helst utomhus. Läser böcker, sjunger gärna, spelar golf och designar smycken.