Andelen svenska konsumenter som inte har fast telefoni i hemmet har under ett år ökat från 10 procent till 15 procent och det är främst yngre som avstår fast telefoni, uppger kommunikationsmyndigheten Post och Telestyrelsen (PTS) i sin årliga individundersökning. Andelen som avstår fast telefoni bland yngre individer är till exempel 56 procent bland de som bor i hushåll där ingen är över 26 år. Totalt sett uppges 84 procent fortfarande ha kvar sin fasta telefoni i hushållet.
Bland operatörerna fortsätter Teliasonera att vara den klart största aktören på den fasta telefonimarknaden, med en andel på 55 procent. Andra och tredjeplats innehas av Tele2 och Comhem. Deras andelar är 13 procent respektive 8 procent, uppger undersökningen. Därefter följer Bredbansdbolaget med 6 procent och Glocalnet med 5 procent.
Fortfarande problem med ip-telefoni
När det gäller ip-telefoni är siffrorna stabila jämfört med 2008. Omkring var fjärde person bor i ett hushåll med ip-telefoni idag. Samtidigt uppger ungefär varannan ip-telefonianvändare att de upplevt problem med tekniken. Bland felen rapporteras svårigheter med att ringa ut eller få en uppkopplingston. Även svag ljudkvalitet fortsätter att vara ett problem. Precis som förra året kan ungefär var tredje person tänka sig att avsluta den fasta telefonin till förmån för ip-telefoni, rapporterar undersökningen.
Kostnadsmedvetna kunder
Mobilpenetrationen är hög i Sverige. Omkring 97 procent av befolkningen har en mobiltelefon idag, varav de flesta använder den för privat bruk. Även inom den marknaden är Teliasonera den största aktören när det gäller privatkunder. Operatörens marknadsandel uppges vara 42 procent, följt av Tele2/Comviq och Telenor som innehar 25 respektive 15 procent. Siffrorna är i princip är oförändrade jämfört med 2008.
Huvudsakligt skäl till byte av operatör är, precis som på den fasta telefonisidan, på grund av att man vill få lägre kostnader, säger PTS. Kännedomen kring debiteringsintervallet för mobilsamtal har samtidigt ökat jämfört med tidigare år. Nästan fyra av tio uppger i 2009 års undersökning att de känner till vilket debiteringsintervall de har.
På bredbandssidan har idag tre av fyra svenska konsumenter någon form av bredbandslutning. Bredband via dsl är fortfarande den vanligaste anslutningsformen. Ökar gör det mobila bredbandet, som står för 11 procent av bredbandsanslutningarna, en uppgång från 2008 då siffran var 7 procent.