Standardisera mot uc-infernot

Collaboration Standardisering och att automatisera de processer som går, det är bästa vägen att kontrollera det administrativa infernot i unified communications. Men det finns många nivåer att att arbeta med, konstaterar expertpanelen på Enterprise Connect.

[Artikel från Telekom idag nummer 4 2013]

Inför Enterprise Connect-konferensen skrev vi en artikel på Telekom idags webbsida om totalkostnaderna för uc-lösningar. Uppgifterna byggde på en studie som analysföretaget Nemertes genomfört, där de särskilt granskat hur stora driftskostnader man får räkna med för olika tillverkares system.

Analytikern Robin Gareiss har kommit fram till att driftskostnaden i medianvärde ligger på 700 dollar per ändpunkt under det första året. Hon hävdar att drift och förvaltning av Lync är absolut dyrast, 1 900 dollar!

De här resultaten kom upp i en debatt med rubriken ”UC Management – Does it Really Exist?”under EC 2013 i Orlando, ledd av Zeus Kerravala på ZK Research och med en panel bestående av experter från leverantörer av administrationsverktyg.

Mer självbetjäning

Zeus Kerravala frågar panelen om det finns något område inom uc-management som kan få ner de höga driftskostnaderna.

– Den största effekten får man genom att trycka ut hanteringen i organisationen, att få den anställde att nyttja självbetjäning. Det kan spara massor med pengar. Då slipper vi betala den dyra ingenjören att göra vad som egentligen är enkla uppgifter, säger Teresa Dixon på Unimax.

Christofer May på Voss Solutions tar vid:

– Det är galet att alla fokuserar på kostnaden för att köpa utrustningen, när den över en femårsperiod står för mindre än 20 procent av den totala ägarkostnaden. Driftskostnaden är den absolut största delen.

Zeus Kerravala:

– Så om det är problemet, kan vi lösa förvaltningsproblemet genom att flytta allt till molnet?

– Ja, det kan vi absolut. Och gissa varför, för att alla de där molnleverantörerna har investerat i managementsystem. De har inte tusentals ingenjörer som sitter i Indien längre. Genom det kan de slimma kostnaderna, säger Christofer May.

Lär av molnbolagen

Men han får direkt mothugg från Travis Polland på Integrated Research:

– Nej, det tror jag inte. När man går runt och talar med uc-leverantörerna så är budskapet: ”allt fungerar fint och så har vi ett managementverktyg som du får med på köpet”. Som kund tror man att allt är frid och fröjd tills man kör in grejerna i sitt nät och ser att det inte fungerar, för man har alltid en mix av olika tillverkares system med respektive administrationsverktyg. Sedan lägger man till molnet och tänker att den leverantören ska förvalta det, men det kommer inte att fungera. Nej, det du behöver ett generiskt och leverantörsoberoende managementsystem, som kan övervaka alla de här olika uc-applikationerna tillsammans med dataapplikationer och kanske även konfigurera dem.

Ray Krug på Netscout kopplar tillbaka till kostnadsfrågan:

– Visst, kostnaderna för förvaltningen stiger. Därför behöver vi sträva efter automatisering av exempelvis övervakning och konfigurering. Företagen behöver anamma samma metoder som molnleverantörerna, att standardisera och strömlinjeforma.

Vill du läsa de tre övriga delarna i vår serie om den snåriga administrationen kring UC-lösningar?

Här kan du köpa del 1 samt del 2.

Fakta

Serie – del 3

Här avslutar vi vår serie om den snåriga administrationen kring uc, med en diskussion om de mjukvaruverktyg som finns att ta till. I tidigare artiklar har vi beskrivit utmaningarna under rubriken ”Uc ett administrativt inferno” och senare gett goda råd för hur man som kund ändå kan ta ett grepp om sin uc-implementation.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.