Vad är nästa steg för att bli ännu bättre för er?
– Oj, det är mycket. Rollen som mobiloperatör fortsätter att förändras radikalt. Enligt en undersökning som vi har gjort med våra användare så tror mer än 60 procent 90-talister och 00-talister att telefonnumret upphör att existera inom 10 år. Även om det inte blir exakt så, är det en stark indikator på att telefonsamtalet och sms:et inte är relevanta. Vi vet att många kan se sig själv utan vanliga samtal och sms helt och hållet, säger Johan Littorin.
– Vi jobbar just nu med en större teknisk förändring. Vi vill göra Vimlas grundprodukter mer användbara – framförallt telefonsamtalet. Tillsammans med våra användare försöker vi hitta smarta sätt att göra det på. Det tydligaste exemplet som vi jobbar för fullt med just nu, handlar om att låta användaren sätta ett filter för inkommande samtal för att slippa att mobilen vibrerar i 10 sekunder varje gång det ringer. Framförallt när man ändå inte vill svara. Även att identifiera inkommande samtal är en stor utmaning. Det gäller speciellt för Ios-enheter där appar som Truecaller inte tillåts lösa problemet på samma sätt som på Android. Det problemet vet vi är stort, och vi tror att vi har en bra lösning som just nu är under utveckling.
Kan ni bli för framgångsrika, vad säger Telenor?
– Nej, vi kan inte bli för framgångsrika. Vi får mycket klappar på axlarna från Telenor. Och det finns givetvis ingen begränsning för hur nöjd en Vimlaanvändare får vara. Våra användare blir framförallt nöjda av enkelheten i att använda våra tjänster, våra låga priser och att de får spara sin oanvända surf.
Hallon börjar sikta in sig på företagsmarknaden också. Är det något för er?
– Det är inget vi har i planerna just nu.
Vilken är den tjänst du använder mest i telefonen?
– Det är antingen Snapchat eller Facebook Messenger när jag är ledig. Annars är det mailappen tyvärr.
publicerad 21 februari 2018