Här är de starkaste varumärkena i telekombranschen 2022

branschen Välkänd operatör utses till världens mest värdefulla varumärke av Brand Finance.

Här är de starkaste varumärkena i telekombranschen 2022

Brand Finance har publicerat en lista med de 150 ledande varumärkena i telekombranschen varje år sedan 2010. I år har man gått igenom totalt 5000 företag för att utse de högst värderade och starkaste varumärkena fördelade över flera olika kategorier, vilket Total Telecom rapporterar om.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Varumärkets värde definieras som den finansiella vinning som innehavaren skulle uppnå genom att licensiera varumärket på den öppna marknaden.

Amerikansk operatör i topp

Det högst värderade telekomvarumärket är Verizon med en värdering på 69,6 miljarder dollar. Det är tredje året i rad som operatören innehar toppositionen. På andra respektive tredje plats återfinns Deutsche Telekom och AT&T.

Till snabbast växande varumärke utses Iliad Italia, en italiensk operatör som lanserades så sent som 2018, men som snabbt vunnit marknadsandelar och nu innehar 10 procent av marknaden i landet.

Näst snabbast växande varumärke är Moov, som är verksamt i Afrika. På tredje plats kommer spanska Cellnex som förvärvat mobilmaster i Europa för omkring tio miljarder euro under det senaste året.

Det starkaste varumärket i telekomvärlden är Etisalat (Emirates Telecommunications Corporation), följt av Swisscom och PLDT. Brand Finance har använt sig av flera olika mätvärden för att komma till denna slutsats.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.