Brand Finance har publicerat en lista med de 150 ledande varumärkena i telekombranschen varje år sedan 2010. I år har man gått igenom totalt 5000 företag för att utse de högst värderade och starkaste varumärkena fördelade över flera olika kategorier, vilket Total Telecom rapporterar om.
Här är de starkaste varumärkena i telekombranschen 2022
branschen Välkänd operatör utses till världens mest värdefulla varumärke av Brand Finance.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Varumärkets värde definieras som den finansiella vinning som innehavaren skulle uppnå genom att licensiera varumärket på den öppna marknaden.
Amerikansk operatör i topp
Det högst värderade telekomvarumärket är Verizon med en värdering på 69,6 miljarder dollar. Det är tredje året i rad som operatören innehar toppositionen. På andra respektive tredje plats återfinns Deutsche Telekom och AT&T.
Till snabbast växande varumärke utses Iliad Italia, en italiensk operatör som lanserades så sent som 2018, men som snabbt vunnit marknadsandelar och nu innehar 10 procent av marknaden i landet.
Näst snabbast växande varumärke är Moov, som är verksamt i Afrika. På tredje plats kommer spanska Cellnex som förvärvat mobilmaster i Europa för omkring tio miljarder euro under det senaste året.
Det starkaste varumärket i telekomvärlden är Etisalat (Emirates Telecommunications Corporation), följt av Swisscom och PLDT. Brand Finance har använt sig av flera olika mätvärden för att komma till denna slutsats.