Starkt för mobila positioneringstjänster

Mobila positioneringstjänster kommer att omsätta 622 miljoner euro i Europa år 2010 enligt analysföretaget Berg Insight. En annan trend är att det blir billigare att ringa med mobilen i hemmet.

Intäkterna från mobila positioneringstjänster i Europa kommer att växa med 34 procent årligen och kommer att uppgå till 622 miljoner euro år 2010, enligt en ny rapport från analysföretaget Berg Insight.

Johan Fagerberg, telekomanalytiker på Berg Insight, säger att marknaden växer genom framgångsrika lanseringar av mobila navigationstjänster och mobilabonnemang med lägre samtalsavgift när användaren är i hemmet.

– Nokias köp av Gate5 är ett tydligt exempel på hur viktiga mobilbranschen anser att navigationstjänster kommer att vara i framtiden, säger Johan Fagerberg. Vi väntar oss att mobiltelefoner med gps och förinstallerad navigationsprogramvara kommer att lanseras av flera ledande tillverkare inom kort.

Berg Insight uppskattar att navigation kommer att generera 48 procent av intäkterna från mobila positioneringstjänster år 2010.

 

Mobilrabatter

Johan Fagerberg framhåller även att mobilabonnemang med lägre samtalsavgift i hemmet snabbt har blivit mycket populära i Tyskland.

– Mer än en tredjedel av operatören O2:s tyska kunder har nappat på ett erbjudande om att ringa billigare med mobilen i hemmet. Vodafone och T-Mobile har följt efter och fått nära en miljon användare vardera att välja liknande upplägg. Rabatterna gäller både minutavgiften för röstsamtal och kostnaden för nedladdning av data via 3g-nätet, säger han.

Berg Insight beräknar att 18 miljoner mobilanvändare runtom i Europa kommer att utnyttja denna typ av rabatter år 2010. Emellertid har de svenska mobiloperatörerna hittills visat sig avvaktande till konceptet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.