– Nokias köp av Gate5 är ett tydligt exempel på hur viktiga mobilbranschen anser att navigationstjänster kommer att vara i framtiden, säger Johan Fagerberg. Vi väntar oss att mobiltelefoner med gps och förinstallerad navigationsprogramvara kommer att lanseras av flera ledande tillverkare inom kort.
Berg Insight uppskattar att navigation kommer att generera 48 procent av intäkterna från mobila positioneringstjänster år 2010.
Mobilrabatter
Johan Fagerberg framhåller även att mobilabonnemang med lägre samtalsavgift i hemmet snabbt har blivit mycket populära i Tyskland.
– Mer än en tredjedel av operatören O2:s tyska kunder har nappat på ett erbjudande om att ringa billigare med mobilen i hemmet. Vodafone och T-Mobile har följt efter och fått nära en miljon användare vardera att välja liknande upplägg. Rabatterna gäller både minutavgiften för röstsamtal och kostnaden för nedladdning av data via 3g-nätet, säger han.
Berg Insight beräknar att 18 miljoner mobilanvändare runtom i Europa kommer att utnyttja denna typ av rabatter år 2010. Emellertid har de svenska mobiloperatörerna hittills visat sig avvaktande till konceptet.
publicerad 18 september 2006