Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef för Tele2 är mycket nöjd med helåret 2004, som har haft en stabil kundtillväxt och nära en fördubbling av vinst före skatt, kommenterar han.
– 2004 var ett händelserikt år. Vi genomförde två lyckade lanseringar i våra nya länder Ungern och Irland, förvärvade UTA i Österrike, vann en mobillicens i Kroatien, uppgraderade våra senaste mobilnät i Ryssland och lanserade nya tjänster på flera av våra marknader. Kostnaden för att öka vår redan ansenliga kundbas inom adsl kommer att stiga de närmaste åren i de länder där vi ser en möjlighet att tjäna pengar.
Under 2004 ökade Tele2 sin kundbas med över fem miljoner nya kunder till nära 28 miljoner. Den månatliga snittintäkten per kund minskade dock från 164 kronor till 144 kronor, vilket enligt Tele2 förklaras med att tillväxten varit högst i länder där genomsnittsintäkten är låg.
publicerad 16 februari 2005