Starkt uppåt för Motorola

Under det tredje kvartalet ökade Motorola sin marknadsandel på mobiltelefonmarknaden med över fem procent. Andra vinnare är Nokia och Sonyericsson, medan LG och Samsung tappade i försäljning.

Det rapporterar Dagens industri, som tagit del av siffror från Gartner. Marknadsledande är Nokia med en andel på 32,6 procent under kvartalet. Det är en liten ökning jämfört med samma tidpunkt förra året, då andelen låg på 31 procent. Därefter följer Motorola som ökat med hela 5,2 procent sedan förra året och nu ligger på 18,7 procent. Trean Samsung har däremot minskat med en dryg procent till 12,5 procent av marknaden. Sonyericsson sålde 13,8 miljoner enheter under perioden, vilket innebär att de ökat sin marknadsandel med 0,3 procent jämfört med förra året, upp till 6,7 procent. Sonyericsson går därmed om LG, som tappat 0,2 procent och nu har 6,5 procent av marknaden.

Totalt såldes 205 miljoner mobiltelefoner under det tredje kvartalet, vilket var mer än väntat. Gartner skriver därför upp sin försäljningsprognos för 2005 från 779 miljoner till 810 miljoner enheter.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.