Det var vid Norges Tekniska Universitet, NTNU, i Trondheim, som idéen om autonoma färjor föddes. Norska teknikleverantören Zeabuz, som är specialister inom självkörande båtar, satte sedan hjulet i rullning.
Stockholm får världens första självkörande färja
5g
Stockholm är först ut med att få en eldriven och autonom stadsfärja. Med hjälp av 5g- och IoT-teknik från Tele2 går det nu att färdas över Riddarfjärden i Stockholm – helt utan förare.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
I torsdags förra veckan döptes den första eldrivna färjan till M/F Estelle och nu kan passagerare färdas från Södermalm till Kungsholmen på bara sex minuter.
”Början på framtiden”
Det är 5g-baserad IoT-uppkoppling från Tele2 som möjliggör att båten kan färdas autonomt. Vi har pratat med Linda Ekener Mägi, affärsutvecklare på Tele2 IoT, som berättar mer om projektet.
– Det känns otroligt att vara en del av denna innovativa och hållbara transportlösning. Tack vare 5g kan vi skapa nya tjänster som bidrar till samhällsutvecklingen. Det här är början på framtiden.
Tele2:s roll i projektet är att erbjuda snabb uppkoppling för att med kort fördröjning kunna styra och påverka ändrade förutsättningar på sjön.
– Den höga uppkopplingshastigheten möjliggör att data från båtens sensorer och styrsystem kontinuerligt kan skickas till molnet. Det är inte lika lätt att bygga mobil täckning på hav som på land, men hittills har allt gått bra, berättar hon och fortsätter:
– Tekniken, som Zeabuz står för, tolkar omgivningen och ska till exempel kunna urskilja en kanot från en våg. Färjan är försedd med bland annat radar, lidar och optiska kameror.
Hur kommer det sig att färjan introduceras i just Stockholm?
– Det har varit en naturlig möjlighet då Stockholm har mycket vatten i staden. Sedan så finns det ett stort behov. Man vill hitta en linje som kan addera värde. Det är en bra sträcka för pendlare som vill ta sig över utan att behöva åka via Slussen. Stockholm strävar även efter att bli mer smart och har därför varit till stor hjälp när det kommer till olika tillstånd samt tillgång till kajplatser.
Teknik ökar säkerheten
Att det i framtiden inte kommer finnas en kapten ombord kanske låter skrämmande för vissa, men när frågan om trygghet kommer till tals berättar Linda Ekener Mägi att allmänheten inte har någonting att oroa sig för.
– Det är som att köra en modern bil. Det finns kameror i alla riktningar som känner av hela omgivningen, som ”ögon i nacken”. Teknik gör det mer säkert och reagerar snabbt. Sedan så är det inte jättesnabba fartyg, det är sju knop som gäller på sträckan.
Vad händer om uppkopplingen drabbas av störningar?
– Då går den över och kör på autopilot. Kommer något i vägen stannar den – vi tar det säkra före det osäkra.
Vad innebär den autonoma färjan ur ett miljöperspektiv?
– Man slipper koldioxidutsläpp från fordonet i drift. Det blir inga avgaser och inget störande buller. Men man ska inte underskatta utmaningen med att producera batterier och den miljöpåverkan. Men elektrifiering är ändå framtidens drivmedel.