Stopp för Google-annonser i mobilen?

Marknadsföring Enligt Financial Times planerar minst en stor operatör att blockera Googles annonser hos sina kunder. Tanken är att ett hårt slag mot Google ska få sökjätten att dela med sig av intäkterna.

Tekniken för annonsblockering som den icke namngivna operatören hänvisar till, kommer från det israeliska företaget Shine, som i sin tur hävdar att tiotals miljoner abbonenter världen över kommer att ha börjat blockera annonser innan slutet av 2015.

– Det här kan komma att ha en förödande inverkan på onlineannonsering, säger Shines marknadschef Roi Carthy till Financial Times.

Shine bekräftar inte vilken eller vilka operatörer man förhandlar med, men säger att en av dem har mer än 40 miljoner abonnenter. Denna operatör hävdar enligt Financial Times att man tillsammans med ett antal andra operatörer planerar att rulla ut funktionen i år. Det kan antingen ske i form av en frivillig funktion som användaren kan slå på om de vill, eller om en tilläggstjänst som kan erbjudas om kunden är villig att betala extra för det. Enligt Financial Times är det främst Googles annonser som operatören vill blockera, syftet uppges vara att utpressa Google till att dela med sig av de 60 miljarder dollar som sökjätten årligen tjänar på onlineannonsering som belastar mobiloperatörernas nät men inte kommer dem till godo.

– Popupannonser och självspelande videos kan äta upp mellan tio och 50 procent av en mobilabonnents datakvot, säger Roi Carthy till Financial Times.

Till PC World säger bland andra Deutsche Telekom och Teliasonera att de anser att den typen av utpressning är fel väg att gå för att uppnå en varaktig lösning.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.