Under kvartalet såldes 24,2 miljoner mobiltelefoner, en minskning på 6 procent vilket ledde till en total minskning på 21 procent i jämförelse med året innan. Dessutom belastar 129 miljoner euro i omstruktureringskostnader resultatet.
Ljuspunkter under fjärde kvartalet var introduceringen av Xeperia X1, Cybershot C905, Sony Ericssons första 8 megapixeltelefon, och Playnow som ger användaren tillgång till världens största musikbibliotek.
Försäljningen under kvartalet var 2 914 miljoner euro, en ökning på 4 procent i jämförelse med föregående kvartal, men en minskning på 23 procent i jämförelse med fjärde kvartalet 2007. Snittpriset per mobil var 121 euro, en ökning jämfört med tredje kvartalet.
– Fjärde kvartalet var väldigt utmanande för Sony Ericsson. Men planerna att minska kostnaderna med 300 miljoner euro årligen kommer att få sin fulla effekt andra halvan av 2009, säger Dick Komiyama som förutspår en fortsatt nedgång under våren.
publicerad 16 januari 2009