Stora förluster för Sony Ericsson

Den kraftiga nedgången på världsmarknaden gör att Sony Ericsson redovisar en förlust på över 2 miljarder kronor under fjärde kvartalet 2008.

– I ekonomiska termer har 2008 varit ett tumultartat år med den stora nedgången på världsmarknaden. Det har fått stora konsekvenser för mobiltelefonmarknaden, säger Sony Ericssons vd Dick Komiyama i ett pressmeddelande.

Fjärde kvartalet gjorde mobilbolaget en nettoförlust på 187 miljoner euro, 2020 miljoner kronor. Under samma period 2007 gjorde Sony Ericsson en nettovinst på 373 miljoner euro.

Under kvartalet såldes 24,2 miljoner mobiltelefoner, en minskning på 6 procent vilket ledde till en total minskning på 21 procent i jämförelse med året innan. Dessutom belastar 129 miljoner euro i omstruktureringskostnader resultatet.

Ljuspunkter under fjärde kvartalet var introduceringen av Xeperia X1, Cybershot C905, Sony Ericssons första 8 megapixeltelefon, och Playnow som ger användaren tillgång till världens största musikbibliotek.

Försäljningen under kvartalet var 2 914 miljoner euro, en ökning på 4 procent i jämförelse med föregående kvartal, men en minskning på 23 procent i jämförelse med fjärde kvartalet 2007. Snittpriset per mobil var 121 euro, en ökning jämfört med tredje kvartalet.

– Fjärde kvartalet var väldigt utmanande för Sony Ericsson. Men planerna att minska kostnaderna med 300 miljoner euro årligen kommer att få sin fulla effekt andra halvan av 2009, säger Dick Komiyama som förutspår en fortsatt nedgång under våren.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.