”Det är lågt”, sa Robert Gustafsson i reklamfilmerna. Och slogan ”inte lika lågt som Glocalnet” var något som företaget länge använde sig av, men det var då. Nu verkar dock den en gång så hyllade bredbandsleverantören istället ha nått ett nytt slags lågvattenmärke. Sedan en tid tillbaka svarar de inte sina kunder över huvud taget och deras kundservice verkar ha stämplat ut för gott.
En av de som har stångats för att försöka få kontakt med företaget är Christina Bergstrand.
– Jag har hamnat i en slags återvändsgränd, säger hon till Telekom Idag.
Fick ingen kontakt – eller svar
Christina berättar att hon tidigare varit helkund hos Glocalnet, men att i takt med att tjänsterna lagts ned har hon valt andra alternativ. När Bergstrand dock ville komma i kontakt med företaget för att stänga av autogiro och få tag i fakturor så tog det tvärstopp.
– Jag hade inte kvar mitt inlogg och ville ha tag i mina fakturor. Så då började jag ringa – och hamnade i någon form av telefonloop. Efter massa olika knappval och väntan i timmar gav jag upp. Jag försökte andra dagar utan att lyckas. Jag mejlade, fyllde i webbformulär, skickade vanliga brev med post och till och med fax – men har inte fått ett svar. Till slut hittade jag ett vanligt växelnummer på hitta.se, men när jag ringde dit så blev jag bara kopplad tillbaka till kundtjänstnumret som inte leder någonstans, säger hon.
”Har jättestora problem”
På Telenor, som äger Glocalnet, säger man att man är medveten om problemet.
– Vi har jättestora problem med Glocalnets kundservice just nu. Vilket är tydligt och något vi beklagar. Det är en följd av en intern störning vi hade vid årsskiftet som även drabbade Bredbandsbolaget. Där har vi kommit till bukt med problemet, men har en mycket stor backlogg, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.
Men frågan är om det bara är ett tillfälligt problem. Glocalnet, som på tio år tappat över 80 procent av sin omsättning, verkar inte ha en lysande framtid inom Telenor.
– Vi har förvaltat varumärket passivt, man har kunnat signa upp sig som kund men vi har inte aktivt bedrivit kampanjer. Vi har ingen plan för tillväxt i Glocalnet och det finns såklart i vår långsiktiga plan att Glocalnet ska integreras ytterligare i det övriga bolaget. När och hur det ska ske vill vi kommunicera till våra kunder först.
Inte intresserade av kunden
Telenors kommunikation är dock inget som Christina ger särskilt mycket för. I sin flera veckor långa jakt efter någon på Glocalnet var hon i kontakt med operatören för att försöka få svar.
– Det gav ingen hjälp över huvud taget. Det är så skumt att man lägger ner varumärket men är inte intresserade av kunden. Jag förstår inte strategin, de verkar inte bry sig. Jag tycker att det vore bättre om man var ärlig och sa att man lägger ner – och försöker få över kunderna. Nu känner jag bara att jag är sur på Telenor också, säger Christina Bergstrand.