Sala var en av de kommuner i Västmland som drabbades hårt av den omfattande skogsbranden den gångna sommaren. Som mest intensiv var den under en vecka i början av augusti, men den totala insatsen med eftersläckningar och avspärrningar sträckte sig in i september.
Naturligtvis var detta en prövning för Sala kommun. Erfarenheterna fick ligga till grund när kommunen upphandlade kundservicestöd från Artvise.
– Vi hade svårt med spridning av information i samband med skogsbranden eftersom den enda riktiga vägen var per mejl mellan medarbetarna. Vi ser stora vinster med att kunna sätta upp bland annat faq:er för medarbetarna. Det blir även ett stöd för medborgarna, säger Gunilla Pettersson, administrativ enhetschef på Sala kommun.
Kommunen ska träffa Artvise under dagen för att lägga upp planen för implementation och liknande. Leverantören har specialiserat sig på offentlig sektor och har även tagit hem flera affärer inom området. Gunilla Pettersson anser att Artvise förstått vad offentlig sektor har för behov.
– Ja, det tycker jag, just med kopplingen mot diarier och våra andra system.
Avtalet gäller för två år.