Storföretag rankar felfria tjänster före låga priser

Bristande kvalitet kan kosta i både pengar och produktivitet. Därför ligger fungerande produkter och tjänster i topp när storföretag rangordnar faktorer som har betydelse vid val av leverantör.

I Telias årliga kundundersökning, som handlar om de viktigaste faktorerna när storföretag och offentlig sektor väljer kommunikationsleverantör, har 600 beslutsfattare i 100 svenska och finska företag deltagit.

Främsta faktorn är att de produkter och tjänster som levereras fungerar utan problem. Även problemlösnings- och leveransförmåga, och driftsäkra nät med bra geografisk täckning kommer högt rangordningen enligt undersökningen.

Inget utrymme för brister

Även om pris är en viktig parameter får den stå tillbaka för andra faktorer som företag rankar högre.

– Om man investerar i avancerade kommunikationslösningar för att förbättra effektiviteten finns det inte utrymme för brister i leverans och kvalitet eftersom hela produktiviteten kan bli lidande. Ytterst kan det medföra stora kostnader, vilket också förklarar varför kunderna fokuserar mer på kvalitet än på pris när de väljer leverantör, säger Sverker Hannervall, chef för teliasonera företagstjänster.

Fakta

Fem viktigaste faktorerna vid val av leverantör

1. Levererar produkter och tjänster som fungerar utan problem

2. Håller vad som lovats

3. Hanterar problem på ett smidigt och effektivt sätt

4. Levererar enligt överenskommelse

5. Erbjuder tillgång till nät med bra geografisk täckning

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.