Större kundnöjdhet hos små operatörer – det visar SKI:s nya mätning

operatörer Nu har Svenskt Kvalitetsindex gått ut med resultatet av årets telekommätning. Det visar sig att de små operatörerna når högst betyg – med Vimla i toppen.

Större kundnöjdhet hos små operatörer – det visar SKI:s nya mätning

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har precis släppt sina årliga mätning av telekombranschen. Det framkommer att kundnöjdheten har ökat för tredje året i rad. Både konsumenter och företag är över lag nöjda med sina val av mobiloperatörer. Trenden som fortsätter att dominera är att företagskunder är mer nöjda än privatkunder och att mindre och nischade varumärken, också så kallade ”fighter brands”, får högst betyg hos användarna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Årets studie visar att det inte bara är servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, utan produktegenskaper och prisvärdhet spelar en större roll än tidigare. I ett pressmeddelande säger Johan Parmler, vd på SKI, att branschen har lyft sig inom flera områden.

– Service och kontakt har varit ett stort problemområde men här har branschen förbättrat sig, särskilt gentemot företagskunderna. Betyg på prisvärdheten har ökat och det har haft en större positiv påverkan på kundnöjdhet än tidigare, något vi också sett i andra SKI-studier under året.

”Vi har kämpat och slitit för att förverkliga detta”

För andra året i rad har Vimla den mest nöjda kundbasen bland de privata användarna. Med 75,1 poäng av 100 möjliga hamnar Vimla på toppen av listan, följt av Hallon med 72,4 och Halebop med 72,1. Branschens genomsnittliga betyg låg på 68,8. Telia fick 67,3, Tele2 68,3 och Tre 68,8.

– Det känns fantastiskt! Jag är så stolt över hela teamet som gjort det här möjligt. Som vi kämpat och slitit för att förverkliga detta. Att vinna utmärkelser som SKI är aldrig någon självklarhet för oss, men vi har ett helt otroligt internt engagemang för Vimla där alla kämpar outtröttligt för att våra Vimlare ska vara mer än bara nöjda. Det är djupt rotat i vårt DNA, säger Erik Sjöberg, Head of Vimla, i ett pressmeddelande.

Så hur får man Sveriges nöjdaste mobilkunder? Enligt Erik handlar det om att sätta användarna i centrum, skapa en bra upplevelse och support i stället för klängiga säljare, bindningstider och ändlösa villkorstexter.

– Vår produkt är osynlig och tillhör en generisk marknad. Det är svårt att sticka ut och erbjuda det lilla extra. Men vi gör alltid vårt bästa för att leverera på produkt, upplevelse och mer därtill. Jag hoppas och tror att det har bidragit till att vi kunnat vinna våra utmärkelser. Vi vill vara grädden på mobilmoset och för alltid Sveriges favoritoperatör

”I tider av osäkerhet söker vi oss till det som är tryggt”

Trots att de mindre operatörerna får högst betyg så är det ändå de stora operatörerna som ökar mest.

– Det kanske är tydligast bland privatkunder där Telenor och Tele2 står för de största uppgångarna. Bland de mindre är det i år bara Vimla som får ett betyg över 75. Vi ser också att kunderna till de större varumärkena uppskattar att man kan samla sin affär hos en och samma leverantör, vilket bidrar positivt till kundupplevelsen. Så har det inte alltid varit, men följer den trend vi sett i andra branscher de senaste åren. I tider av osäkerhet och kris söker vi oss till det som är tryggt, känt och säkert. Här har de stora etablerade varumärkena en viss fördel, säger Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Mätningen visar också förbättringar i kontakt och supportärenden.

– Även om andelen klagomål är fortsatt höga jämfört med andra branscher så är de på väg ned. Klagomålshanteringen har dock mer att önska. Kontaktbetygen överlag har också lyft sig både vad gäller svarstider, kompetens och bemötande så branschen är inne i en positiv trend, säger Johan Palmer.

Resultat från Svenskt Kvalitetsindex 2023

  • Vimla 75,1
  • Hallon 72,4
  • Halebop 72,1
  • Övriga 70,5
  • Comviq 70,4
  • Telenor 69,3
  • Branschsnitt 68,8
  • Tre 68,8
  • Tele2 68,3
  • Telia 67,3

Läs mer här.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.