”Största misstaget vore att fortsätta som inget hänt”

Bransch En comeback och ett kärt återseende. Efter en kort sejour på Betsson återvänder veteranen Kaaren Hilsen till Telenor – men nu som vd.
– Det känns som att komma hem, säger hon till Telekom idag.

När Kaaren Hilsen bytte bransch 2017 kände hon sig färdig med Telekom. Hon hade ägnat hela yrkeslivet efter millennieskiftet på olika positioner inom Telenor och det fick räcka. Istället hägrade nya utmaningar på Betsson. Men utflykten blev kortvarig och efter bara ett och ett halvt år lyckades Telenor locka tillbaka veteranen.
– Jag lämnade Telenor eftersom jag varit här så länge och hunnit med att göra så otroligt mycket. Men när jag fick det här erbjudandet så var det bara att hoppa på, säger hon.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Kaaren berättar att tiden i spelbranschen var nyttig och erfarenheterna därifrån absolut går att applicera på Telenor.
– Det är två helt olika industrier, men det finns likheter. Betsson är ett rent online- och digitalt företag – med allt vad det innebär. Vi hade över 200 konkurrenter och nya kunde poppa upp bara över natt. Därför måste man vara snabbtänkt och kunna agera kvickt, vilket innebär att man måste våga ge medarbetarna rätt mandat. Kunder är lättombytliga och det var väldigt tydligt inom spelbranschen, säger hon.

Och det är det här tankesättet där snabbhet, medarbetaransvar och förtroende är nyckelord som Kaaren ser att man kan ha nytta av inom Telenor.
– I alla branscher som digitaliseras så måste man bli snabbare. Vi måste vara mer rörliga och ha kors-funktionella team. Det här synsättet försöker jag ta med mig tillbaka, säger Hilsen.

Telekom – en komplex bransch

Men att arbeta snabbare är bara en del. 5g-revolutionen rullar över landet och Telenor står, precis som övriga operatörer, inför ett jättearbete med den nya tekniken och den accelererade digitalisering som den kommer innebära.
– Industrin blir bara allt mer komplex och det händer otroligt mycket just nu. Men samtidigt är det här en av sakerna som gör telekom så extremt intressant. Utmaningen är en av de stora orsakerna till att jag tog jobbet.

Att branschen är i förändring är inget att sticka under stol med och Kaaren säger att hon skulle göra ett kardinalfel om hon bara fortsatte i gamla hjulspår. Däremot kommer hon inte sjösätta någon omfattande reformeringsresa.
– Jag har varit borta i 18 månader, och mycket har förändrats. Det största misstaget jag skulle kunna göra är att fortsätta som om inget hade hänt medan jag var borta. Men jag ser att mycket av det vi pratade om när jag lämnade har genomförs nu. Bland annat har vi gått samman med Bredbandsbolaget och  vi har fått vår första 5g-licens. Det jag kommer göra nu är att lyssna på organisationen och sätta mig in i de projekt vi har rullande.

En stor branschnyhet som har hänt under ”frånvaron” är att Telenor gått från att vara enda helbreddsleverantören som utmanat Telia – till att nu även ha nya Tele2-koncernen att kämpa mot. Men även om konkurrensen hårdnat, har inte uppgiften förändrats.
– Att tre spelare har den fulla portföljen förändrar faktiskt inte saken allt för mycket. Visst är det så att vi är relativt sett mindre än vad vi var förut, men vi är fortfarande utmanaren i branschen. Nu måste vi visa än mer att vi kan leverera den bästa digitala upplevelsen, säger hon.

Medarbetare en nyckel till framgång

Exakt hur man ska uppnå detta och vad Telenors paradgren i kampen om kunderna ska vara är inget Kaaren går in i detalj på, men precis som att snabbhet var en – säger hon att även medarbetarna är en annan viktig framgångsfaktor.
– Jag sitter inte på alla svaren än. Men en av våra stora ambitioner är att attrahera talanger. Det är vi inte ensamma om att försöka göra, eftersom varenda företag i Sverige håller på att digitalisera. Men vi kommer kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats, ett modernt sätt att arbeta på – samt ge våra medarbetare mandat att tänka själva. Att Telenor är en stor koncern innebär att vi kan dra nytta av lärdomar och insikter från flera olika marknader – men även ha det som grund för att locka talanger, säger hon.

Första arbetsdagen var förra veckan (i måndags) och den första tiden kommer Kaaren lägga på att lära känna organisationen, besöka de fysiska butikerna samt se till att träffa Telenors viktigaste kunder. Målet med detta är dels att börja kulturbygget inom företaget, men även att se till att ha med sig kunderna på resan framåt.
– Telenor Sverige har redan påbörjat sin moderniseringsresa, och det är viktigt att vi inte tappar momentum, Men vi ska ha rätt mindset. Vi är en utmanare och ska ha utmanarmentalitet.

Mångfald viktigare än ”varannan damernas”

När Kaaren valdes till vd slog Telenor på stora trumman och skrev ut att hon var den första kvinnan på posten och att man numera kommer ha en majoritet av kvinnor i ledningen. Men även om jämlikhet är viktigt så menar den nya chefen att diversifiering och rätt kultur är viktigare.
– För mig är mångfald det viktigaste – inte fastna och fokusera på om det är just en kvinna eller en man. Min erfarenhet är att det är en oerhörd styrka att ha många olika röster i rummet. Det gäller nationalitet, kön, ålder – mångfald ger en bättre nivå på diskussionen. Och om man tittar på mångfalden bland våra kunder så tycker jag det är bra att våra anställda representerar dem, säger Kaaren Hilsen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.