”Största utmaningen har varit att ingen gjort det här tidigare”

Branschen Missnöjda kunder var startskottet, och på bara två år har Telness gått från idé till att bli en teknikspäckad telekomutmanare.
– Jag vet fortfarande ingen som har gjort det vi gjort, säger grundaren Martina Klingvall.

”Största utmaningen har varit att ingen gjort det här tidigare”

Telia, Telenor, Tele2 och Tre. När man pratar om operatörer är det ofta de stora bjässarna som förs på tal. Men de är långt ifrån ensamma. Och frågan är hur länge de kommer kunna vila på sitt arv och historia – för på bara ett par år har utmanare klivit in på scenen.
En sådan är Telness som startade för lite drygt två år sedan – men vad var det som utgjorde startskottet?
– I mitt fall så var det att jag såg ett kundbehov för just företagsmarknaden och småföretagare i synnerhet. Jag satt då på en stor operatör och såg att kundnöjdheten var väldigt låg. Och jag tänkte att där det finns ett kundbehov finns det ofta en business. Det samt möjligheten att börja på ett blankt papper lockade, säger Martina Klingvall, vd och grundare av Telness.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Och med den tanken i bakhuvudet sattes arbetet igång. Men hur går man tillväga för att bygga upp en ny operatör? Det är inte precis en bransch där det finns hundratals lyckade småföretag att inspireras av.
– Vi började göra två saker. Dels att fråga ut människor om hur man skulle kunna göra det, och dels så gjorde vi en teknisk förstudie. Jag ritade även över 200 kundresor för att försöka få fram hur en sådan här tjänst ska se ut ur ett kundperspektiv, berättar Martina.

Förstudien gav en bra insikt och grund att stå på, men den avslöjade även att det fanns ett stort tomrum på marknaden. Martina berättar att tekniken som behövdes inte fanns.
– Vi landade i att vi behövde bygga mycket själva, vilket jag kanske inte tänkt mig från början. Men vi var tvungna att göra det, för det var först då vi kunde göra det vi ville. Därefter tog vi in kapital, kopplade på spotnät och började bygga allt.

Ingen teknisk lösning höll kvaliteten

Så vad var det som behövde byggas? Teknikchef och medgrundare Jonas Cedenwing säger att när de började leta efter möjliga plattformar att utgå ifrån – så var det blankt. Och trots att han inte alls hade någon telekombakgrund såg han samma grundproblem som finns inom flera branscher.
– Jag kommer från liknande infrastrukturprojekt inom gaming-, musik- och bankvärlden. Och rent generellt kan man säga att resan är liknande när man försöker digitalisera sin verksamhet. Från början hade vi bara tänkt oss att bygga en enkel portal, och det vi fick höra var att det fanns en del teknik. Men när vi tittade på den så fanns den inte i den kvalitet eller på den nivå som vi ville ha, säger han.

Så det hela landade i att Telness fick börja bygga sin egen plattform, och hela tiden med tanken att hela kundresan ska vara automatiserat och att varje del av plattformen ska vara utbytbar.
– Vi har byggt något helt eget och hela tiden sett till att vi inte bygger in oss i något bara för att världen ser ut på ett visst sätt just nu. Genom den modulära strukturen kan vi enkelt och snabbt byta ut saker utan att kunder påverkas, säger Jonas Cedenwing.

Tekniken ger stora fördelar

Som exempel nämner Jonas att de i dag tagit bort alla dokument helt och hållet – och ersatt underskrifter och papper med bank id. Men om bank id skulle försvinna och något annat implementeras så är det en smal sak att göra – utan att behöva uppdatera massa olika kopplingar.
– Det här ger oss en stor fördel och jämfört med de som bygger på gammal struktur så går det extremt fort, säger han.
– Vi är de första i världen som byggt den teknik vi har nu. Och den största utmaningen har ju varit att ingen gjort det här tidigare. Vi har stött på grejer som vi trott att andra redan skulle ha gjort – men landat i att det antingen inte finns eller att det skulle innebära för mycket manuellt arbete, säger Martina.

Det hade varit najs att ha någon att inspireras av i bland, för det har varit mindre kopiering och standardlösningar än vad jag hade trott.

Nu, efter att ha drivit Telness i tre år, tycker man sig ha fog för att kunna skryta om sina insatser på riktigt.
– Jag gillar inte att vara stöddig om man inte kan bevisa det – det har branschen redan gjort för länge. Vi har sedan start haft ambitionen att bygga en upplevelse som är något helt annat än kunderna är vana vid och nu är vår kundbas tillräckligt stor för att jag ska kunna säga att vi, på riktigt, är det enkla valet. Det handlar inte om hypoteser eller vad jag tror längre – utan nu ser vi att det är verklighet. Våra kunder rekommenderar andra kunder att välja oss och vi har byggt en grym upplevelse som inte är beroende av personal, samtidigt som vi kan vara mycket mer lönsamma eftersom vi inte behöver anställa folk i takt med större kundbas.

Så hur kommer då Telness resa se ut framöver. I dag är man en nischad spelare på företagsmarknaden, men Martina tror att de ännu så länge håller sig där.
– Vi fokuserar på företagskunder och vi har byggt vår tjänst för den målgruppen – och vi har tillräckligt mycket att göra där. Och om fem år så tror jag att vi tagit en helt annan position på marknaden. Min vision är att försöka förbättra branschen, och jag tror att vi har ändrat förväntningarna och satt nya standarder för branschen i Sverige. Sen tror jag även att vi är en internationell telekomspelare. Om det sedan innebär att Telness har gått in i andra länder eller om det är vår teknik som har gjort det låter jag vara osagt, säger Martina Klingvall.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter