TPTEST lanserades vid årsskiftet 2001/02. Bakom programmet står II-stiftelsen, Konsumentverket och Post- och telestyrelsen.
– Intresset har ökat i takt med att bredband har blivit en fråga för allt fler hushåll. Vi har också över tiden sett att leverantörerna blivit bättre på att faktiskt leverera den bandbredd de utlovar. Vi är övertygade om att TPTEST bidragit till detta, säger Staffan Hagnell projektledare på II-stiftelsen.
Programmet mäter hastigheten till och från olika mätservrar på internet. Testet ger konsumenterna möjlighet att se om anslutningens kapacitet motsvarar vad operatören har utlovat.
– Vi ser TPTEST som ett mycket användbart och kraftfullt verktyg för enskilda internetanvändare. Det ger konsumenten en stärkt position, säger Staffan Hedlund chef för avdelningen Kommunikation på Konsumentverket.
Vidareutveckling
Den första versionen av TPTEST togs fram av IT-kommissionen, men det är idag II-stiftelsen, Konsumentverket och Post- och telestyrelsen som har ansvar för programmet och dess vidareutveckling. Förra året blev det möjligt att jämföra värden från flera användare och många olika leverantörer. I år kommer fler funktioner att läggas till, bland annat mätning av tillgänglighet och svarstider.
– Hastigheten är en viktig faktor när man väljer bredband, men många undrar hur man kan kontrollera vilken hastighet man faktiskt får. Det är därför viktigt att sprida kunskapen om att bandbreddstestet finns, och att det förbättras hela tiden, säger Anders Johanson, chef för avdelningen nätsäkerhet på PTS.