Strategin: Så ska Google tackla Teams-telefoni

Telefoni I tio år har Google sysslat med telefoni. Men trots det är techjättens alternativ okänt för många. Så hur ska Voice vinna mark och vad är unikt med företagets Workspace-lösning?

Strategin: Så ska Google tackla Teams-telefoni

För många organisationer har telefoniupphandlingar varit något nödvändigt ont. Att ha abonnemang och telefoner är en självklarhet, men hur man får det levererat en helt annan.  Men numera har telekom flyttats närmare it vilket innebär att det finns nya alternativ som erbjuder helt andra möjligheter.
– Telefoni är fortfarande ett av de viktigaste kommunikationsmedel vi har. Det fungerar för alla. Och även om inte alla vet om det har Google jobbat med det jättelänge. I Sverige har det erbjudits i två år, även om man inte gjort något större väsen av det, säger Fredrik Linnander, grundare av it-företaget Online Partner som är premiumpartner till Google.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Fredrik säger att trots att Google som företag är ett av världens mest kända, så är kunskapen om vad de kan erbjuda när det kommer till telekom låga.
– Det är frustrerande. Google är inte en ny spelare när det kommer till telefoni utan har hållit på med det i tio år. Telefonin används i massa olika tjänster och vi pratar om över tio miljarder samtal om året, säger han.

Enkel och smidig lösning

Det som särskiljer Voice, som Googles rösttjänst heter, från traditionell telefoni är att det levereras som en it-tjänst och är intimt kopplat till techjättens samarbetstjänst Workspace. Och det här är en enorm styrka menar Fredrik.
– Man sköter allt från Workspace. Det innebär att du som Voice-kunde slipper dialog med operatörer och att du enkelt kan sköta allt administrativt. Och ur ett användarperspektiv är det enormt smidigt då du kan köra Voice via webbläsare, app eller exempelvis från konferensrumsutrustningen.

Att telefonin ligger i it-sfären innebär även att det är väldigt snabba ledtider för att skala upp och ner sina behov. Skulle det vara så att man som internationellt företag behöver lägga till ett nytt land – går det att köra hela onboardingen på en dag eftersom det inte behövs förhandlas om lokala avtal.
– Det är smidigt att styra och administrera. Exempelvis kan de som jobbar multinationellt styra sin växel och ställa in knappval för olika språk – så löser Google det. Du kan alltså som svensk administratör styra hela växeln även på språk du inte behärskar. Och man kan även delegera accessen och istället för it-avdelningen kan man låta en receptionist styra växeln, som är så enkelt att hantera att det inte krävs vare sig särskild utbildning eller it-kunskap.

Måste bli bättre på att nå ut

I Sverige är Microsoft en dominerande kraft i sin ställning av marknadsledande när det kommer till kontorsverktyg. Företag som använder Office 365 går över i Teams och lägger på telefonin. Så hur arbetar man från Google-lägret för att komma runt detta?
– Vi upplever att den typiska Google-kunden ligger mer i en traditionell växellösning. Så för vår del handlar det om att vi måste vara duktiga på att nå ut och visa vad vi har att erbjuda. Vi kan erbjuda de som vill testa ett par licenser, så behöver de inte röra sin egen telefonilösning över huvudtaget. Men vi skulle gärna se att Google själva berättade mer om det här för att öka kundernas medvetenhet, säger Fredrik.

Daniel Woolfe

Och vad tycker då kunder som testar Googles alternativ?
– De inser väldigt fort att de kan köra och administrera det här själva. Att man slipper prata med en säljare för att lägga till ett nummer. Sen är ju en aha-upplevelse hur det skiljer sig från telefonin då de helt friktionsfritt kan flytta sig från samtal till mail, chat eller video i ett och samma gränssnitt, säger Fredrik.

– Att allt går mycket snabbare och att man inte behöver hålla på med långa onboardingtider eller sitta med olika beställningar och abonnemang, säger Daniel Woolfe, kundansvarig företag på Online Partner.

Ekosystemet är Googles största styrka

En stor styrka Microsoft har är att de varit bra på involvera partners och operatörer samt börjat få ordning på API:er för att underlätta. Hur jobbar Google med det?
– Tittar vi på Workspace som helhet är ju ekosystemet Googles största styrka. Här erbjuds ju miljontals appar. Visst, när det kommer till Voice så saknas det en del API:er som innebär att de som har en växel de vill integrera kanske saknar viss funktionalitet. Men med det sagt man får oerhört mycket redan nu.

– En stor skillnad är att när det kommer till andra ekosystem är det flera spelare som ska ha betalt – i Google är det ren self-service. Baksidan är att när det inte finns några stora ekonomiska incitament där många kan tjäna pengar, tenderar det att bli mindre synligt.

Analysmöjligheterna en stor fördel

Precis som Teams har Workspace en diger lista med funktioner och sammanläkningar som underlättar för företag, därtill satsar Google mycket på ai samt att dra fördelar av sina övriga tjänster. Men vad kan då Google erbjuda som Microsoft inte har?
– I grunden så handlar det om hur det hela sitter ihop vilket är fantastiskt. Här har verkligen administratören och företaget makten. Sen finns även möjligheten att koppla mot analysfunktion och BigQuery vilket gör att man kan analysera samtal och flöden och få ut ett värde av datan. Här kan man exempelvis få till korrelationer mellan väder och inkommande samtal eller vilken länkning man nu vill ha, säger Daniel Woolfe.

Innebär det här att allt fler kunder kommer att hoppa på Google-tåget? Fredrik säger att de är övertygade om produktens fördelar, men att man sitter lite i knät på det amerikanska techbolaget när det kommer till att nå ut.
– Hur det hela ser ut på några års sikt beror på Google. Det är en av de avgörande faktorerna om det ska nå ut i Sverige och Norden. Det gäller att få kunderna att känna till vad som erbjuds, säger Fredrik Linnander.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.