Studie: Då är vi bekväma med ai

ai Acceptansen för automatiserad digital interaktion ökar. Faktum är att om företaget man kommunicerar med är transparenta – så är majoriteten positivt inställt till att prata med ai.

Studie: Då är vi bekväma med ai

Det har länge pratats om att ai kommer vara ett stort steg för hur vi interagerar med varandra. De flesta som ringer till en kundtjänst, har ungefär samma frågor och skulle man kunna lösa det mer effektivt än att en person sitter och svarar om och om igen på dessa – är vinsten stor.

Enligt en studie som Verizon Business gjort så har de undersökt vad 5 600 konsument världen över tycker om att interagera med ai.
– I dagens hyper-uppkopplade värld, där konsumenter lätt kan byta ut ett varumärke mot ett annat på grund av en dålig upplevelse, är det avgörande för både affärskontinuitet och tillväxt att företagen erbjuder bra kundservice, säger Aamir Hussain på Verizon Business.

Många är bekväma med ai

Undersökningen ”Human Connection” som den heter visar att 56 procent av de tillfrågade säger sig vara bekväma med helt automatisk interaktion. Men det finns en brasklapp. Det krävs att företaget vars tjänst man använder visar god förståelse för vilka preferenser man har samt att det är tydligt att det är en ai man kommunicerar med.

Föga överraskande så säger fortfarande en majoritet att de föredrar en direkt interaktion med en människa framför en helt eller delvis automatiserad interaktion. Dock visar studien att acceptansen för ai ökar.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.