Är vi svenskar obekväma i kontakt med andra? Jämfört med övriga världen kan det förefalla så och i en global studie från Sinch så visar det sig att svenskar är det folk som allra minst vill prata med en persons telefon vid en kundtjänstfråga.
Studien, Mobile Consumer Engagement 2020, har undersökt hur 2 300 konsumenter världen över interagerar med företag. Och det är en hel del intressanta siffror de får fram.
I resultatet framgår det att konsumenter är 35 gånger mer benägna att öppna textmeddelanden på telefonen än vanliga e-mail samt att personer är mottagliga för mobila meddelanden från företag, speciellt om de är individanpassade och personaliserade. Och en sak där svenskar sticker ut är att vi verkar gilla chatbotar där närmare hälften av de tillfrågade anger att det var en angenäm upplevelse att interagera med en bot.
– Det är intressant att se att svenskar verkligen är redo för mer interaktion med företag via meddelanden i mobilen, till exempel i form av chatbots. Det blir därför allt viktigare för CX-ledare att utvärdera sina olika kanaler för kundengagemang och hitta rätt sätt att nå varje individ. Meddelanden i mobilen är för många fortfarande ett nytt ekostystem, men studien visar att konsumenter är öppna för att kommunicera med företag på det här sättet så länge det ger dem värdefull och personanpassad information, säger Jonathan Bean, marknadsdirektör på Sinch.