Studie: Var fjärde svensk vill ”radera” sig själv från nätet

Undersökning ”Alla” använder internet, men trots det är det många som inte vill synas där. Det framgår i en ny undersökning där många uppger att de känner sig data-utnyttjade av företag.

Studie: Var fjärde svensk vill ”radera” sig själv från nätet

I dag är samhället så digitaliserat och datadrivet att det skulle vara svårt att upprätthålla utan internet. Men trots att vi nu hamnat här är det många svenskar som inte känner sig bekväma med att så pass mycket information om deras person finns online.

I en undersökning som Cint gjort på uppdrag av Nordvpn framgår det att hela 26 procent skulle vilja raderas sig själva helt från internet om de fick chansen. Därtill uppger snudd på hälften av de tillfrågade (49 procent) att de känner sig utnyttjade online. Detta då företag använder den personliga informationen. 

Vidare svarar 33 procent att de inte litar på internet och 27 procent är oroliga för att bli hackade. 

– Det är ett växande antal människor som oroar sig för att personliga data ska hamna i fel händer och många ser fördelar med att ta bort sig själva helt. Samtidigt måste man fråga sig om det över huvud taget är möjligt att radera sig själv från internet i den digitala värld vi lever i. Även om viss information går att ta bort finns det andra sätt att öka sin säkerhet online. Att använda mer avancerade lösenord, pålitliga cybersäkerhetsverktyg och att ha en allmän medvetenhet om vilka faror som finns gör att man lättare kan skydda sin information, säger Daniel Markuson, expert på digital integritet på Nordvpn, i en kommentar till undersökningen. 

Men vad är det då för information som vi svenskar vill radera? Här framkommer det att helst handlar det om personlig finansiell information. Men även gamla dejtingprofiler och sociala mediakonton som spökar. En femtedel uppger även att pinsamma ögonblick och mindre smickrade bilder är något de gärna vill radera från internet.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.