Surikat går mot strömmen

It-konsultbolaget Surikat har lång erfarenhet av att köpa telefoni som tjänst men när andra företag slänger ut de fasta telefonerna gör Surikat tvärt om.

Surikat går mot strömmen

Surikat är förmodligen ett ganska typiskt exempel när det gäller företag som valt att satsa på en nätbaserad växellösning. Företaget har ett tjugotal anställda som ofta är ute hos kunder och arbetar på distans, men till skillnad från många andra företag som nu väljer att kasta ut den egna växeln har Surikat redan en lång erfarenhet av att köpa växelfunktionen som tjänst.

Redan 2003 när företaget blev ett fristående bolag efter att under några år varit en del av Merkantildata-koncernen valde man att kasta ut den gamla ericssonväxel man haft tidigare. Valet föll då på Tele2s mobila växeltjänst som man varit trogen fram till i våras.

– Mobiliteten var det främsta skälet till att köpa växeln som tjänst, men också fördelarna att enkelt kunna anpassa anknytningar när man växer, berättar Andreas Karlsson som förutom ansvaret för telefonifrågorna är leveransansvarig för Surikats olika it-tjänster.

I stort nöjda

Den mobila växeln fungerade på det hela taget bra berättar Andreas Karlsson, men det fanns en del saker som kunde bli bättre. Ringgrupper och gruppnummer fungerade till exempel inte på ett sätt som gjorde att företags supportverksamhet flöt smidigt. Surikat förde diskussioner med Tele2 om vad de tyckte behövde förändras och när operatören så i våras lanserade sin nya tjänst Tele2 Direkt kändes det som ett naturligt steg att byta.

– Ett av de viktigaste skälen för oss att gå över till den nya lösningen var att den är mycket enklare att administrera. Tidigare var vi tvungna att ringa Tele2 när vi ville ha några förändringar men nu kan vi själva sköta det mesta via webben. Till exempel kan man på ett smidigt sätt logga in i eller ut ur en ringgrupp.

Mot strömmen

När fler och fler företag i dag helt väljer att kasta ut de fasta telefonerna till förmån för mobilen har Surikat valt att göra precis tvärt om. De anställda har nu både en fast telefon på kontoret och en mobiltelefon. Det ringer i båda samtidigt så folk väljer själva var de vill svara.

– Det är när allt kommer om kring smidigare att använda en bordstelefon, speciellt när det gäller att koppla samtal. Sen är ljudet dessutom bättre, berättar Andreas Karlsson.

Störst förbättring har det blivit för de medarbetare som fungerar som telefonister, de har fått en betydligt smidigare tillvaro. Mobiltelefonen var helt enkelt inget bra arbetsredskap för dem.

– De har fått en utökad terminal som gör det enklare att koppla samtal, dessutom har de en telefonistapplikation i datorn så att de kan se vilka som är upptagna i telefon och se hänvisningsstatus, säger Andreas Karlsson.

Gemensam lina

De fasta telefonerna, som kommer från Polycom och Linksys, är uppkopplade via Surikats 10-megabitslina som också den kommer från Tele2.

– Teknikerna från Tele2 var här och mätte upp vårt lan innan vi satte igång men hade inget att anmärka på. Trots att vi inte har någon trafikprioritering i nätet har vi inte haft några som helst problem hittills.

Surikat har kunder i Tyskland och tanken är att en övernattningslägenhet i Essen som också fungerar som kontor ska få en telefon ansluten till växeln.

– Vi tänkte testa att koppla den via vpn till vårt eget nät. Det är inget som vi kommer att få support på från Tele2 men vi räknar med att det kommer att fungera.

Flexiblare hänvisning

Hänvisningen är något som blivit både enklare och krångligare. Tidigare ändrades hänvisningen direkt i telefonen med *#-kommandon men nu görs det via en webbläsare. Det har gett mer arbete åt telefonisterna eftersom personalen ofta tycker att det är enklast att be dem ändra status när de är på resande fot.

– Tidigare var man tvungen att ha tillgång till den fysiska telefonen och om någon var utomlands, hade glömt den hemma eller av andra skäl själv inte kunde ändra status var det kört, så på det hela taget är det en stor förbättring, tycker Andreas Karlsson.

En applikation till mobilen är eventuellt på gång men Surikat har en riktig snårskog när det gäller både modeller och märken så de får nog räkna med lite standardiseringsarbete om de ska få allt att fungera.

I den nya växellösningen ingår en integrerad konferensfunktion med konferensbrygga som enligt Andreas Karlsson fungerar mycket bra.

– Vi kan enkelt sätta upp konferenser, både tillfälliga och återkommande vilket gör det lätt att kommunicera med kunderna. Tidigare köpte vi en liknande tjänst från en annan leverantör men det slipper vi nu.

Kostnaderna inte det primära

Att gå över till den nya tjänsten har egentligen inte medfört några extrakostnader förutom inköpet av de fasta telefonerna. När det gäller trafikavgifterna har man valt att ha fastprisavtal på de anknytningar som ringer mycket.

– Vi har inte räknat så mycket på kostnaderna. När det blev aktuellt att se över vår telefoni tittade vi runt lite men eftersom vi varit nöjda med Tele2 kändes det naturligt att fortsätta hos dem. Det gjorde också att övergången till den nya växeln skedde utan problem.

– Den gjordes en vanlig arbetsdag och det enda som vi märkte var att vi behövde starta om några av mobiltelefonerna.

Fakta

Surikat

• Surikat utvecklar affärsstödjande it-system för större företag. Bland kunderna återfinns transportkoncernen DB Schenker, TV4 och Stena Line.

• Företaget startade 1996 i Vänersborg och blev till Surikat 2003.

• Finns idag i Göteborg och har omkring 20 anställda.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.