nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Svaret till Tre: ”Det har vi haft sedan 2015”

I måndags släppte operatören Tre en lösning för svensk-dansk växel.
Först ut menade de – tre år för sent kontrar Telavox.
– Det här har ingått i vår lösning Flow sedan 2015, säger Viktor Sandgren.

  • Artikel annons 1

 Gränsöverskridande och banbrytande. Så beskrev operatören Tre när de presenterade sin växellösning för företag som har verksamhet både i Sverige och Danmark.

”Det här är en otroligt stor USP för oss. Bland operatörer krävs det mjuka värden för att särskilja och att vi kan erbjuda den här typen av lösning är otroligt uppskattat. Nu får vi se hur våra konkurrenter svarar på det här, sa Per Malm, affärsutvecklare för Tres företagsprodukter, i intervju med Telekom idag angående nyheten.

Repliken låter dock inte vänta på sig. Växelföretaget Telavox rycker på axlarna åt Tres lansering och menar att det inte alls är en nyhet.

– Vi har inte någon stor marknadsföringsbudget, så de kanske inte vet om att vi har det här med i vår paketering. Det ingår i vår lösning Flow och har du anställda i Norden kan du enkelt lägga till dem oavsett om de sitter i Finland, Norge, Danmark eller Sverige, säger Viktor Sandgren, säljchef på företaget.

”Telia har fått gliringar”

Tre säger att de börjar med Danmark och sedan planerar att fortsätta lägga till andra marknader i Norden, för Telavox gjorde man allt på en gång.

– Vi har byggt vår tjänst med IP-teknik och har Telias nät i botten. Så med vår teknik har vi överbryggat de olikheter som Telia organisationsmässigt har i olika länder. Här har Telia snarare fått gliringar om att de in löst det själva., säger Viktor.

Och det har varit en framgångsfaktor för Telavox. Kunder uppskattar det enormt och har sett stora vinster med en nordisk lösning.

– Det vi fått höra från kunder är exempel som att plötsligt blev kollegor som varit perifera i andra länder – inkluderade. De kunde ingå i chattar och man delade kompetens inom grupper istället för att vara begränsade av landsgränser. Lösningen har byggt närhet helt enkelt.

Men bara för att det är en uppskattad lösning – innebär det inte att det är något alla vet att det finns. Men Viktor säger att på senare tid har intresset ökat.

– Det gäller att hitta rätt kunder, de som har verksamhet i flera länder. Det är inte lätt, men när vi väl fått träff så får vi stor respons. Kunder har fått upp ögonen för oss och tycker att vi är spännande och unika. Den största konkurrenten för oss är att många sitter fast i avtal de inte kan ta sig ur.

Att Tre som första stora operatör erbjuder liknande lösning innebär ökad konkurrens, men det är något man måste ta höjd för.

– Det är alltid en utmaning när det man gör blir alldagligt, men vi har vår nisch. Vi försöker vara ett steg före eftersom vi är specialister, säger Viktor Sandgren.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.