Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Svenska hörlurar som laddas av solen

Hållbarhet Svenska hörlurs-tillverkaren blir först i världen med solcellsladdade hörlurar. Urbanista Los Angeles är möjliga tack vare ett samarbete med Exeger.

Svenska hörlurar som laddas av solen

Anders Andreen, vd på Urbanista, är stolt som en tupp när han visar upp deras senaste nyhet. Los Angeles är namnet på headsetet som man jobbat på i ett år tillsammans med Exeger som har en unik teknik för att omvandla solljus till elektricitet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– De här behöver aldrig sluta spela. När man är ute på en promenad i vårsolen på en timme så får man utöver att man kunnat lyssna på musik i en timme också två timmars extra laddning av hörlurarna, säger han.

När man började samarbetet för ett år sedan var man långt ifrån säkra på att det skulle fungera att driva elektronik på det här sättet. För att man snabbt skulle kunna få till en ny produkt har man utgått från redan tillgängliga Urbanista Miami och bytt ut vissa delar. Till exempel finns det en så kallad 1,4 millimeter tjock foil från Exeger som byggts in i huvudbandet och det är här som energin omvandlas.

– Den är väldigt tålig för vatten och slag så den kommer att hålla väldigt länge. Den har genomgått gedigna tester av företaget Exeger, som har utvecklat tekniken under de senaste 13 åren, säger Anders Andreen.

Precis som i Miami finns det batterier i hörlurarna som laddas antingen av solen, eller genom elnätet via den usb-laddare som följer med när man köper headsetet som kommer att kosta 1995 kronor – vilket är 500kr dyrare än Miami.

Varför skickar ni med laddare?

– Det var ett battle internt, men till slut landade vi i att marknaden nog fortfarande förväntar sig det. Framåt tänker vi att det nog är bra att inte slösa på naturens resurser och inte skicka med det, men där är vi inte än.

Varför gör ni den här produkten?

– Det finns flera skiften i världen som vi ville vara med på. Dels att få solceller att fungera i hörlursvärlden och dels att vara med och bidra till att konsumera energi på ett bättre sätt. Vi vet att en produkt inte gör skillnad, men ju fler vi får med oss ju större blir effekten.

– Dessutom tycker vi att det här är en väldigt bra produkt som aldrig slutar spela. Att ladda hörlurarna är ett av de vanligaste besvären hos konsumenter och det löser vi här på ett väldigt smidigt sätt.

Vad tänker ni för målgrupp?

– Jag tror att den ska adressera de som är tech savvy, samt en yngre målgrupp som har den här typen av tänk med sig naturligt om att världens framtid är viktig.

Produkten kommer snart att vara tillgänglig att köpa från Urbanista och från återförsäljare runt om i världen.

– Norden tror vi kommer funka bra som marknad liksom USA, men vi har faktiskt fått extremt bra feedback oavsett länder. Vi har bra med bokningar från återförsäljare, men sen ska det såklart bli spännande att se hur den tas emot av användarna.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!