Icentrex om sin UC-plattform: ”Vi var före Teams”

Digitala arbetsplatser En flexibel lösning med struktur och anpassningsbarhet. Enligt Icentrex är deras digitala arbetsplats det bästa av flera världar.
– Jag kan sticka ut näsan och säga att det finns ingen som kan göra det vi gör just nu, säger försäljningsdirektören Louise Bäcke.

Icentrex om sin UC-plattform: ”Vi var före Teams”

I dag är antalet kanaler för kommunikation många, och vad vissa anser vara överlägset – hävdar andra är för komplext. Det här skapar ett problem när man vill samla kommunikationen och det ställer höga krav på företagens system. För utöver att det ska vara lättillgängligt och enkelt, ska det också vara flexibelt, mångfacetterat och integrerat. Och att få en komplett lösning står högt upp på mångas önskelistor.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Det finns flera alternativ där man har samlat det mesta inom en och samma plattform, men många gånger innehåller de kompromisser.

Integration en konkurrensfördel

Svenska Icentrex menar dock att de har ett system som övertrumfar övriga. Där en stor fördel är att man faktiskt kan integrera även konkurrerande system i deras lösning.

– Vi har helt enkelt utgått från vad kunderna önskar och eftersom de har efterfrågats möjligheter att skapa integrationer mot andra system så har vi gjort det möjligt att integrera mot dessa, säger Louise Bäcke.

Hon berättar att man var tidigt ute med en bred UC-lösning och att de nu, efter att ha kört den ett år är i full gång med leverans till kunder.

– Vi var klara med applikationen för ett år sedan, så vi var före Teams. Nu har vi beta-testat och sedan i våras har vi startat implementationen av befintliga och nya kunder.

Så vad har er lösning som är speciellt?
– Till skillnad från många andra så har vi utgått från vår moderna företagstelefoni och därefter byggt på med andra kommunikationssätt så som mejl, videokonferens, chatt och kalender. Dels så har vi gjort en rollbaserad chatt, vilket innebär att användare får rättigheter efter den position man tilldelas. Det här ger en bra struktur och ser till att det inte blir spretigt med massa olika chattrum. Sedan är vår tjänst även integrerat mot ett modernt callcenter där vi bland annat har integrerat BankID för säkerställande av identitet.

Vad skiljer er från exempelvis Microsoft Teams?
– Det är framförallt flexibiliteten, vår rollbaserade chatt samt vår moderna företagstelefoni. En stor skillnad är också vårt öppna gränssnitt som gör det enkelt att integrera mot andra system, bland annat mot bot-ramverk för automatisering.  

Vi har även valt att göra så att man kan inkludera externa partners. Man kan bjuda in samarbetspartners eller kunder – och de kan delta utan att ens ha Icentrex.

Hur ser tiden ut framöver, hur ska ni göra för att få er digitala arbetsplats att växa?
– Vi har en bra kundbas som start. Hittills har vi fokuserat stort på utvecklingen av lösningen och nu expanderar vi försäljningen i Sverige och Danmark, både via direktförsäljning och partners. Ett mål är att vi ska bli nordiska 2019, med egen personal även i Norge och Finland, säger Louise Bäcke.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter