Krypterade och autentierade digitala videomöten. Det är vad Compodioum erbjuder och nu har it-bolaget landat en viktig affär. De har fått i uppdrag att leverera sin lösning till FN World Food Programme.
Uppdraget sträcker sig över fem år.
Marknaden för digitala videomöten växer starkt och förutom globalisering har även klimat och hållbarhet drivit på utvecklingen. Och i 22 år har Compodiumgrundaren Bengt Grahn jobbat för detta.
– Fram tills idag har vi varit före vår tid när vi pratat om att ersätta fysiska möten med digitala för att hålla nere på de negativa klimateffekterna av resandet. Jag vet inte om vi ska kalla det Greta-effekten men nu är marknaden redo, säger Bengt Grahn,
Enligt företaget är de så gott som ensamma på marknaden med sin lösning: en pålitlig och krypterad tjänst för digitala möten som även har inbyggd autentiering. Lösningen är plattformsoberoende och innebär att möten som kräver stor sekretess inte längre behöver ske i den fysiska världen.
– Vi konkurrerar inte med tjänster som till exempel Skype. Våra kunder efterfrågar andra typer av lösningar där behovet av att kommunicera utanför den egna organisationen är stort och/eller behovet av hög sekretess är avgörande för valet av videoplattform, säger Bengt Grahn.
Utöver sin nya kan levererar företaget sin lösning till flera globala företag, men FN-uppdraget kan öppna många dörrar. Uppdraget omfattar att leverera digitala mötesrum för 20 000 anställda på 400 orter. FN köper i dag tjänster inom området för runt 500 miljoner årligen – och ambitionen är att etsa ännu mer. Detta för att föregå som ett gott världsexempel när det kommer till hållbar möteskultur.