Vid lunchtid under onsdagen gick Quick channels nya plattform live. Alla tidigare Screen9-kunder fick tillgång till den nya plattformen automatiskt och alla gamla Quick channel kunder har fått erbjudande om att uppgradera till den nya plattformen.
Svenska streamingjättens nya plattform lanserad
Streaming
I september gick streamingbolagen Quick channel och Screen9 ihop. Nu har de släppt sin nya end to end-plattform för video.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Jag är otroligt stolt över hela teamet, det är helt otroligt att vi fått ihop det här på bara fem månader, säger Viktor Underwood, vd på Quick channel.
Lanseringen firades med pompa och ståt på Skandiabiografen när bolaget bjöd in till filmvisning av ”A man named Otto” med Tom Hanks i huvudrollen. Filmvisningen föregicks av en demonstration av den nya plattformen.
Plattformsanvändarna ska kunna skapa professionellt videoinnehåll med hjälp av plattformens intuitiva redigerare som möjliggör för många typer av olika specialanpassningar
– Vi har tagit kraftfullheten, skalbarheten och kvalitén från den gamla Screen9-plattformen. Från Quick channel-plattformen har vi tagit webbinarprodukten och funktionaliteten och så har vi fört samman dem i ett gemensamt gränssnitt, säger Viktor Underwood.
På plattformen finns också ytterligare funktioner som webbinar, videohosting, livestreaming, integrationer med populära marknadsförings-, analysverktyg och CMS-plattformar.
– Företag och organisationer har sedan pandemin suttit med sju olika videoverktyg. Ett för redigering, ett för streaming, ett för analys och så vidare. Men den här end to end-plattformen räcker det med en. Det tror jag är väldigt välkommet.
Ska fortsätta växa
Han beskriver Screen9 som en ”Ferrarimotor i en Volkswagenkaross” och gamla Quick channel som en ”Volkswagenmotor i en Ferrarikaross”.
– Det har varit helt okej bilar var för sig, men nu när vi slagit ihop dem och satt den fina karossen på den fina motorn kan vi uträtta stordåd.
Sedan sammanslagningen i september har bolaget fortsatt växa och anställt ytterligare tio personer.
– Vi gjorde ett starkt fjärde kvartal, och ska fortsätta växa i år.
Ser du framför dig några nya kundsegment?
– Det blir nog ungefär samma kundsegment. Vi vet att vi kan addera mycket värde till myndigheter och offentliga organisationer som den enda plattformen som rekommenderades av Esam-utredningen. Annars är det stora företag med verksamhet i många olika länder där vi också ser att vi kan addera mycket värde.
Viktor Underwood tror att bolaget är bra positionerade för den lågkonjunktur som nu står för dörren.
– Självklart håller vi ett öga på konjunkturen, men i en tid när många kunder tänker på att spara kostnader, tid och miljöpåverkan ligger vår plattform väldigt bra till.