Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Svenskar dåliga på att radera sina mobiler

Mobilt Bara sju procent av svenskarna ser till att deras mobila enhet raderas fullt ut när de byter till en ny. Däremot uppger dubbelt så många att de inte ens bryr sig om att radera gamla enheter.

Svenskar dåliga på att radera sina mobiler

Det är Yougov som på uppdrag av Elgiganten gjort en undersökning av hur pass medvetna svenska användare är om att radera data från sin gamla mobiltelefoner och surfplattor. Fyra av fem svarande menar att de är måna om att deras information inte kommer på villoväger när de byter till en ny enhet. Trots det säger endast 7 procent att de fullt ut, till exempel genom professionell hjälp, försäkrat sig om att informationen på den gamla enheten verkligen är helt raderad. Fjorton procent uppger att de överhuvudtaget inte brytt sig om att radera sin enhet.

Lars Löfsgaard är försäljningschef på Ibas, som är Nordens ledande specialist på rekonstruktion, radering och efterforskning av data. Han menar att många inte ens vet var informationen lagras. Resultatet oroar honom.

– Det är ett reellt hot att personlig information kan hamna i fel händer när endast sju procent får professionell hjälp att radera innehållet. När du gör dig av med din digitala enhet kan den nya ägaren i princip få fri tillgång till hela ditt digitala liv. Detta innebär telefonlistor, sms, mms, lösenord, webbläsarhistorik, bilder, videor och e-post.

Undersökningen visar också att de flesta användare antingen raderar data själva när vi ska byta mobil eller surfplatta, eller helt enkelt förstör enheten. Lars Löfsgaard menar att det på inget sätt innebär att informationen är borta för alltid.

– Dagens smartphones och surfplattor är kraftfulla datorer som lagrar mer än vi kanske egentligen vill. Inbyggda funktioner kan radera mycket data, men du är inte garanterad att dina privata bilder är borta för alltid. Om du provar att ta sönder enheten finns det heller ingen garanti att sim-kortet och det interna eller externa minnet också förstörs.

Han anser att både privatpersoner och företag måste vakna upp och vidta nödvändiga åtgärder.

– Det är illa att privatpersoner riskerar att utsättas för bedrägeri eller se sina privata bilder distribueras på internet. För företag är det en katastrof om känslig information skulle råka hamna i fel händer. Privatpersoner måste kunna kräva att butiker raderar gamla enheter med hjälp av en 100 procent säker programvara. Samtidigt borde företag inkludera smarttelefoner och surfplattor i sina rutiner för radering av innehåll, något som ofta redan finns på plats för datorer och servrar, säger Lars Löfsgaard.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter