Kommunikationsföretaget Poly har undersökt hur svenskar ser på distansarbete. Det visar sig att vi är övervägande positiva till fenomenet, även om vi också upplever en del nackdelar.
Svenskar ser positivt på distansarbete – men efterlyser bättre teknik
kontoret Vi trivs på hemmakontoret men saknar bland annat den sociala kontakten med kollegorna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Vi saknar inte helt oväntat den sociala samvaron med kollegorna på kontoret men uttrycker också att bristfälliga tekniska verktyg och förutsättningar är bland de stora nackdelarna med distansarbetet – något som faktiskt får oss att sticka ut i en internationell jämförelse.
”Mycket mer medvetna”
– De här, relativt stora, skillnaderna mellan svenskarna och andra länder kan förstås tolkas som att vi har betydligt sämre utrustning och ytor här, men det kan lika gärna handla om att svenska arbetstagare är mycket mer medvetna om vilken skillnad rätt teknik och arbetsmiljö gör för produktiviteten och hälsan, och ställer krav utifrån det, säger Anders Blak Pedersen, Nordenchef på Poly.
Mindre än fem procent av de svenskar som jobbat helt eller delvis på distans under coronapandemin upplever att det endast finns nackdelar med det. Mer än dubbelt så många säger i stället att de enbart har upplevt fördelar med den nya tillvaron.
Minskad stress
De fördelar som lyfts fram är minskad stress, bättre balans mellan arbete och fritid och att man lägger mindre tid och pengar på att pendla till och från jobbet.