Svenskarna köpte 3,2 miljoner mobiler

Mobilförsäljningen i Sverige ökade med 15 procent under 2006. Totalt såldes 3,2 miljoner mobiltelefoner, visar statistik från Mobiltelebranschen, MTB.
Andelen smartphones fördubblades och nådde 10 procent av den totala volymen. Mer än 1 miljon var 3g-telefoner.

MTB spår en fortsatt försäljningsökning 2007 med cirka 100 000 mobiler till rekordnivån 3,3 miljoner mobiler. Någon gång under hösten 2007 kommer försäljningen av 3g-mobiler överstiga antalet sålda gsm-mobiler under samma period.

– För 2007 ser vi en fortsatt positiv tillväxt på mobilmarknaden, där bland annat intresset för rörlig bild i form av video, videoklipp och TV i mobiltelefonerna kommer att öka, säger Mats Holme, vd för Mobiltelebranschen och tillägger att försäljningen av mobiler i kombination med abonnemang ökar medan andelen kontantkortsmobiler minskar.

Fler smarta mobiler

Mobiltelefoner med musikspelare och de mer avancerade kameramobilerna står för en dominerande andel av försäljningen. Det har också resulterat i en markant ökad efterfrågan på minneskort med större lagringskapacitet. De billigare mobilerna visar inte samma ökning, eftersom de flesta mobilanvändarna gärna vill byta upp sig och därmed är beredda att betala lite mer.

Intresset för så kallade smartphones fortsättar att öka i takt med den ökade användningen av mobil e-post. Andelen smartphones var över 10 procent under 2006 vilket är en fördubbling jämfört med 2005. MTB ser även en god efterfrågan av pc-kort och usb-modem med 3g-simkort, som ger ökad tillgänglighet. Även försäljningen av tillbehör visar en god utveckling i både volym och värde, vilket främst beror på en ökad efterfrågan på headset med Bluetooth.

Under 2007 kommer utbudet av mobiler med gps-funktioner att öka så att mobilerna även kommer att kunna vara lättillgängliga navigationshjälpmedel.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.