Sverige åter i täten för e-tjänster

Sverige har återtagit första platsen i Europa vad gäller e-tjänster. Det visar en undersökning på uppdrag av EU-kommissionen. Genom undersökningen framkom också att kvaliteten varierar starkt mellan olika myndigheter och olika slags tjänster.

Trots att Sverige åter ligger i topp ska vi inte andas ut riktigt än eftersom ledningen beror på ett fåtal kommuner, varnar Capgemini som utfört undersökningen.

– Kvaliteten varierar mycket mellan kommunerna så Sverige måste höja den allmänna nivån, säger Håkan Petersson på Capgemini.

I studien undersöks hur avancerade tjänsterna är i EU-länderna och tillgängligheten via internet för kommunernas bastjänster både för privatpersoner och företag.

Sverige står sig mot grannarna

De tjänster som har full tillgänglighet, 100 procent, i Sverige är skatterelaterade tjänster, bibliotekstjänster och jobbsökning. Mindre bra är det med andra centrala e-tjänster. De med sämst tillgänglighet är passansökan på 33 procent, byggnadslov 44 procent, studiebidrag 50 procent och miljörelaterade tillstånd ligger på 50 procent i tillgänglighet.

Sverige ligger ändå bra till i jämförelse med våra grannländer när det gäller att öka graden av tillgänglighet för e-tjänster inom den offentliga sektorn. Under 2004 gick vi från 67 procent till 74 procent. Danmark backar förvånande från 72 procent till 58 procent.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.