Trots att Sverige åter ligger i topp ska vi inte andas ut riktigt än eftersom ledningen beror på ett fåtal kommuner, varnar Capgemini som utfört undersökningen.
– Kvaliteten varierar mycket mellan kommunerna så Sverige måste höja den allmänna nivån, säger Håkan Petersson på Capgemini.
I studien undersöks hur avancerade tjänsterna är i EU-länderna och tillgängligheten via internet för kommunernas bastjänster både för privatpersoner och företag.
Sverige står sig mot grannarna
De tjänster som har full tillgänglighet, 100 procent, i Sverige är skatterelaterade tjänster, bibliotekstjänster och jobbsökning. Mindre bra är det med andra centrala e-tjänster. De med sämst tillgänglighet är passansökan på 33 procent, byggnadslov 44 procent, studiebidrag 50 procent och miljörelaterade tillstånd ligger på 50 procent i tillgänglighet.
Sverige ligger ändå bra till i jämförelse med våra grannländer när det gäller att öka graden av tillgänglighet för e-tjänster inom den offentliga sektorn. Under 2004 gick vi från 67 procent till 74 procent. Danmark backar förvånande från 72 procent till 58 procent.