Tillbakalutad
I mätningen på hur avancerade tjänsterna är har resultatet till och med sjunkit från 89 procent till 87 procent sedan 2005 och även där ligger vi på en sjunde plats.
– Det viktigaste är inte själva rankingen utan att det kontinuerligt görs framsteg. Denna studie visar mycket tydligt att den offentliga sektorn i Sverige har lutat sig tillbaka och slutat satsa på förbättrad medborgarservice via internet, säger Håkan Petersson, ansvarig för offentlig sektor på Capgemini. Det är helt klart olyckligt eftersom vi står inför en förändrad demografisk struktur. Med färre som arbetar måste vi bli bättre på att låta medborgarna göra jobbet själva genom självservicefunktioner för att klara servicenivån i den offentliga sektorn.
Bäst på barnbidrag
Sverige har tjänster som är fullt tillgängliga (100 %), till exempel skatterelaterade tjänster, bilregistrering och polisanmälningar, men flera viktiga e-tjänster har ännu begränsad tillgänglighet för medborgarna. Tjänster med mycket låg tillgänglighet i Sverige är passansökan 30 procent, byggnadslov 49 procent och miljörelaterade tillstånd 40 procent. Som bästa exempel i Sverige nämns vårt system för barnbidrag.
Den svenska, nationella portalen (www.sweden.gov.se) är ett bra exempel på en samlad och riktad portal för offentliga tjänster. Majoriteten av medborgarna har tillgång till den, men det finns utrymme för att förbättra användarvänligheten där den får 65 procent i jämförelse med genomsnittet för övriga länder 75 procent.
Fakta
Om studien
Rapporten är den sjunde i en pågående studie som Capgemini genomför på uppdrag av EU-kommissionen. Studien avser att belysa hur 31 europeiska länders myndigheter och förvaltningar utvecklar sina elektroniska tjänster. Bland de länder som ingår i studien finns EU:s medlemsländer samt Norge, Island, Turkiet och Schweiz. Det som mäts är hur stor del av myndigheternas basutbud av tjänster som finns tillgängliga via Internet för privatpersoner och företag. 20 bastjänster har bedömts varav åtta är avsedda för privatanvändare och 12 för företag. 14 000 webbplatser har utvärderats.
publicerad 28 september 2007