I en uppkopplad värld är det miljarder enheter som ska kommunicera. Men hur? Sigfox är en av de som utvecklat lågbandsteknik för detta och företaget är representerat globalt. Men pandemin samt knackig strategi skapade problem och i början av året kom beskedet… företaget ansökte om konkursskydd.
– Att vi hamnade där beror på ett flertal faktorer. I korthet var det att vi dragit på oss för mycket kostnader och det fanns inte pengar att köra vidare. Det var revisorerna som drog bromsen, säger Peter Hedberg, Sigfox Operator Relations Manager Norden till Telekom idag.
Tydliga beskedet: ”Sigfox är här för att stanna”
IoT Pandemiproblem, konkurshot och nya ägare. IoT-bolaget Sigfox har haft en händelserik inledning av 2022. Men vad händer för svenska kunder nu när Singaporeföretaget Unabiz tagit över rodret?
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Men även om beskedet kom plötsligt hade Sigfox planerat en börsintroduktion vilket på ett sätt var en räddning då hela datarummet redan var klart. För parallellt med att en administratör gick in, kunde även budprocessen dra igång.
– Det hela gick väldigt snabbt och det tog inte mer än drygt två månader innan Unabiz presenterade som vinnare. Att det gick så kvickt var bra eftersom det minskar osäkerheten på marknaden.
Så påverkas svenska kunder
Unabiz är en Sigfox-operatör baserad i Singapore och grundaren Henry Bong var en gång i tiden anställd på det franska IoT-bolaget. Men vad betyder det för svenska Kundera att Sigfox nu får asiatiskt ägande?
– Egentligen ingenting. Nätet drivs av den svenska operatören IoT Sweden, så jag kan inte se att det i närtid drabbar svenska kunder, säger Peter Hedberg.
Även om det i första hand inte är nätet och kunderna i Sverige som drabbas, sticker Peter inte under stol med att hela konkurshistorien skadat märket.
– Det är klart att det fått negativa effekter kortsiktigt. Men jag tror att med Unabiz, en ny ledning samt ett bord rensat från dåliga affärer – då är basen sund. Man skulle kanske inte tror det, men trots att det varit uppståndelse kring problemen, har Sigfox-användarna bara blivit fler. Finansiellt har det ju varit jätteproblem, men tekniken och nyttan på fältet är väldigt tydlig, säger han.
Bättre kontakt mellan ledning och marknad
Att Unabiz själva kommer från operatörssidan tror Peter ger direkt effekt. De är ju medvetna om vilka brister som finns och vad kunderna efterfrågar. Och på det stora hela hoppas han att dialogen mellan Sigfox högkvarter och marknaden blir bättre.
– Jag som sitter som länk i Sverige kan ju säga att det tidigare varit ett ganska stort glapp mellan ledningen och de olika marknaderna. De har inte sett vilka utmaningar det finns i världen utanför Frankrike. I det perspektivet så är ju Unabiz något helt annat. De förstår IoT, Sigfox samt hur det är att tackla marknader där ingen vet vad tekniken är.
Det sistnämnda att kunskapen kring vad Sigfox är och vad tekniken kan göra är något som Peter återkommer till. De stora operatörerna i Norden har givit företaget kalla handen och i den mån man satsat på lågbandsteknik har det varit i form av NB-IoT som man kör i de egna näten.
– Jag är ingenjör i botten och som sådan blir man frustrerad när det inte används rätt verktyg. Jag önskar att marknaden har ett öppnare sinne när man ska välja teknik. Sigfox och NB-IoT är ju inte samma sak. Det är lite som en trampcykel och en buss – de används vid olika tillfällen till olika saker.
Stora affärer på gång
Så vad händer framöver. Unabiz är ny ägare och ger stabilitet, kunder ska inte behöva oroa sig för den biten. Men hur är underlaget i Sverige? Krävs det inte mer uppkopplade enheter för att det ska bära sig?
– IoT Sweden har förvisso varit en av de operatörer som lyckats sämre. Men där kan jag, utan att avslöja vad, säga att det kommer in nya kunder. Jag för dialog med en kund i Danmark, en i Sverige och en i Norge som var och en kan addera miljontals enheter. Sedan har ju även Henry Bong öppnat upp för att vi inom teknikområdet ska samarbeta med fler, inte minst närma oss LoRa-gänget, säger Peter.
Framtiden är alltså säkrad?
– Om ett år kanske det inte hänt så jättemycket. Men kan Unabiz visa en tydlig plan som skapar lugn och ro – då tror jag fler vågar tycka på knappen. På ett år kanske vi fått in ytterligare en kund av DHL:s dignitet och om tre år tror jag på att vi fått ganska många sådana kunder. Sigfox är här för att stanna.