Sverigekontoret ändrade hur indiska jätten jobbar globalt

Digitalisering HCL Technologies firar tio år i Norden – som blivit deras största marknad i Europa. Och svensk arbetskultur har ändrat hur bolagets 127 000 anställda jobbar globalt.
– Jag är väldigt imponerad av er smarta managementstil, säger Nordenchefen Pankaj Tagra till Telekom idag,

Sverigekontoret ändrade hur indiska jätten jobbar globalt

I samband med bolagets tioårsjubileum i Norden invigde HCL Technologies sitt nya huvudkontor för regionen – och de större lokalerna i Stockholm kan behövas. Bolagets långsiktiga strategiska investeringar har gett resultat, och framgångarna i Norden bidrar i betydande utsträckning till HCL:s totala verksamhet i Europa.

– Norden är vår största marknad i Europa – och det är en väldigt unik marknad, bland annat därför att det finns väldigt många framgångsrika företag här sett till er befolkning, säger Pankaj Tagra, Nordenchef för HCL.

Från effektivisering till digitalisering

Bolaget har drygt 1 600 anställda i Norden, av de 10 000 personer som är verksamma i Europa. För närvarande arbetar HCL med 55 kunder som de bland annat hjälper med att genomföra storskaliga digitaliseringsprojekt. Bland dem finns finska Nokia, norska Statkraft och danska Falck.

– Fram till 2011 engagerades vi mest för att effektivisera kundens it-leverans – men från 2012 jobbar vi mer strategiskt och hjälper våra kunder med den transformation som behövs för att företagen ska fortsätta vara konkurrenskraftiga i den nya digitala tidsåldern. Vi arbetar mycket med ai, automation och digitalisering. Vi ser till att kundernas information hålls säker och att de kan dra nytta av molnet och dess möjligheter, säger han.

Svensk jobbkultur har gjort avtryck globalt

Pankaj Tagra var den första anställda på plats i Sverige, och han är nu inne på sitt tionde år här. Nordenchefen berättar att många på hemmaplan inledningsvis undrade varför ett bolag med rötter i Indien valde att etablera sig på en av planetens dyraste platser. Sedan dess har den svenska arbetskulturen hunnit göra avtryck på hur de 127 000 anställda arbetar globalt.

– Jag är väldigt imponerad av er smarta managementstil. Det är mer av en konsensuskultur än toppstyrning. Det handlar mycket om deltagande – hur man ska hjälpa de anställda att vara innovativa. Vi har tagit det till en global nivå. I dag är vi mer centrerade runt den anställde. Personalen kommer före kunden, för personer som är delaktiga kommer i slutänden att ge ett högre värde för kunderna, säger Pankaj.

Han anser att de anställda i Sverige i högre grad är multitalanger.

– Ni har förmågan att tänka vitt och brett inom innovation, och vet hur man får till saker rätt. En intressant skillnad är tiden som läggs på planering. Ni planerar mycket mer än vad man gör i Indien. Det kanske beror på era kalla vintrar och att man historiskt alltid har varit tvungen att planera för mat och så vidare, för att överleva. Nu syns det i företagen, säger han.

Ett djupare samarbete med få

Nordenchefen berättar att HCL jobbar med ett färre antal kunder som de odlar ett djupare förhållande med, och detta har varit en framgångsrik modell. Bland kunderna finns fyra av de sex nordiska bolag som har tagit sig in på listan Fortune Global 500.

– Vi bjuds in för samarbete av många, men väljer ut ett fåtal – och med dem lägger vi ner hela vår själ och vårt hjärta. Kundnöjdhet är viktigt för oss och skälet till att vi fortfarande existerar. Med de nordiska bolagen tar det lång tid att bygga upp ett förtroende, men när förtroendet väl är etablerat så kan man arbeta väldigt, väldigt länge tillsammans. Det går väldigt bra för oss, inte minst i Sverige, och vi är här långsiktigt. Utöver Stockholm har vi en stor verksamhet i Göteborg, och vi kommer fortsätta att expandera och investera i regionen, säger Pankaj Tagra.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.