Genom det färska avtalet blir Connectel en helhetsleverantör av telefoni, kontaktcenter, internet, kommunikation, serverdrift, backup, säkerhet och virtuella klienter till Sveriges Energis verksamheter i Sverige, Finland och Spanien. Avtalet är värt cirka tre miljoner kronor årligen.
– Vi valde Connectel då de bevisat att de kan leverera en helhet och erbjuda en bra support dygnet runt. Vi kan nu koncentrera oss på verksamheten och det vi är bra på och lämna över hela ansvaret vad gäller it och kommunikation till en aktör på ett effektivt sätt. Vi ser stora kostnadsbesparingar på totalen i och med detta avtal, säger Reine Delwall, it-chef på Sveriges Energi.

– Det är det här vi är bäst på, att knyta ihop alla kundens delar till en och samma lösning och leverera det som tjänst. Lösningen är dynamisk där kunden betalar för vad de nyttjar och kan på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt skala upp och ner verksamheten vid behov, säger Connectels vd Fredrik Hemmingsson i en kommentar.
Sveriges Energi ägs Hafslund, som är ett av Nordens största börsnoterade energibolag, och har som idé att erbjuda produkter och priser som är enkla att förstå för elkonsumenterna.