För ett drygt år sedan började Anni Tölli på Swappie, för att ta hand om företagsförsäljningen av återbrukade telefoner. Telekom idag ringde upp den finska chefen för att höra hur planerna ser ut ett år in på hennes tillväxt-uppdrag.
Swappie: Tre bra skäl för företag att köpa begagnat
Mobiltelefoner
Begagnande telefoner är en het trend på företagsmarknaden, menar återförsäljaren Swappie. Både hos dem och hos deras konkurrenter som säljer nya telefoner.
– Vi hjälper företagen att slippa krångel med telefon-processen, säger Anni Tölli på Swappie.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Varför vill ni satsa på företagsmarknaden med återbrukade telefoner?
– Det finns flera orsaker, men framför allt handlar det om att hjälpa företagen att få köpa telefoner som är renoverade av oss till toppskick till ett bra pris samtidigt som man gör ett mer hållbart val för världen, säger hon.
Vad är företagen ute efter när de kontaktar er?
– För ett år sedan öppnade vi upp vår online-handel för företagsvärlden och nu drar vi igång med mer försäljning ansikte mot ansikte. Det som vi får höra är att det finns ett otroligt stort intresse för att förbättra sitt hållbarhetsarbete i elektronikfrågan. Sverige ligger långt fram här och därför är det en av marknaderna vi tror mycket på, säger Anni Tölli och fortsätter:
– I vår butik säljer vi Iphones av olika modeller, olika skick och olika färger. Det finns ett stort urval att välja mellan, men det är fortfarande tidigt att säga vad som skiljer företags- från konsumentmarknaden.
Vad för skillnader ser ni redan?
– De flesta sakerna är nog ganska lika, men en av sakerna vi direkt byggde om var möjligheten att betala på faktura som företag verkligen uppskattar. Annars ser vi på den svenska marknaden att det finns saker som tyder på att en del företag är mer intresserade av premium-modeller av telefonerna, medan andra företag mer verkar titta på pris.
– En sak vi tror väldigt mycket på, men där vi fortfarande ligger tidigt i fasen, är möjligheten att tänka långsiktigt för företag och se till att komma in i ett kretslopp med telefonhanteringen där vi säljer telefonen och sedan köper tillbaka den när personen slutar eller behöver en nyare telefon.
Hur lång tror du att telefoncykeln kommer att vara för företag där?
– Den vanligaste cykeln kommer nog att vara 24 månader, men vi ser att det skiljer en del i de samtal vi har med företagen. En del vill ha kortare och en del vill ha 36 månader. Vi vet att många personer på företagen är anställda kortare tid än dessa cykler så jag tror att en viktig sak är den flexibilitet vi kan erbjuda där vi kan ta in en telefon från en anställd som slutat och renovera upp den till en nyanställd som får samma telefon, men med en känsla av att den är ny.
Ni är inte ensamma på marknaden för återbrukade telefoner. Vilka ser du som era största konkurrenter på företagsmarknaden?
– Det finns konkurrenter som gör samma sak, men jag tycker inte att de är våra största konkurrenter. Det är framför allt de som säljer nya telefoner som är stora på företagsmarknaden, och vi ser att vi är med och påverkar även dem till att ta in begagnade alternativ i sina kataloger. Det tycker vi är bra för det är bra för hållbarheten i samhället.
Anni Tölli vill inte kommentera deras marknadsandelar på företagsmarknaden i Sverige nu eller målen framåt, men säger att de under 2021 hade en total ökning av försäljningen på 150 procent globalt och att den svenska marknaden hade en ökning av antalet nya kunder på 130 procent.
Om du ska ge tre bra skäl till en företagskund som vill köpa begagnat av er eller en av era konkurrenter. Vad skulle det vara?
– Det första är att kolla upp priserna, man kan verkligen få bra premiumkvalitet till bra priser.
– Det andra är att man är med och accelererar den cirkulära agendan så det är verkligen en explicit handling som hjälper till att nå hållbarhetsmålen. Det är bra att telefonerna får ett nytt liv eftersom de har ett stort koldioxidavtryck när de är helt nya.
– Och det tredje är att vi kan hjälpa till med en helt problemfri process där vi ser till att telefonerna kommer nya och sedan köps tillbaka till det bästa möjliga marknadspriset när det är dags att byta. Det är skönt att slippa en massa krångel som det kan vara i den processen.