Syntestiska röster del av varumärket

Acapela group och Stockholmsbaserade Voice professional lanserar idag syntetisk talteknologi som ett komplement till förinspelade talsvars-tjänster.

I dag visas nästa steg i röstteknologi när Acapela group och Voice professional demonstrerar talsyntesens möjligheter. Bristen i dagens talsvar är att när det händer något akut så kan man naturligtvis inte snabbt få in den röstperson man har kontrakterad att läsa in nya meddelanden.

– Med talsyntes kan våra kunder få samma röst i meddelanden även när det är bråttom, säger Fia Hammarström vd på Voice professional.

När rösten är syntetiserad kan man med hjälp av tangentbordet och datorn skapa vilka meddelande som helst, eftersom ljud och syntaxer spelats in i ljudstudio på ett sådant sätt att rösten kan återskapas på ett näst intill naturtroget sätt.

Varumärkesbyggande

Rösten i bolagets talsvar är ett varumärke, oavsett om det är meddelanden att det är många i kö just nu, eller att bredbandstjänsten har ett tillfälligt tekniskt fel.

– Allt fler organisationer inser att rösten som möter kunderna i telefonen är del av varumärket, säger Fia Hammarström, och jag tror att talsyntes kommer bli ett viktigt komplement till de rösttjänster vi har idag.

Först ut som syntet-röst från Acapela voice factory blir Fia Hammaström själv, och världspremiären av hennes syntetiska alterego sker idag i Stockholm.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.