Amerikansk operatör bantar – 5000 anställda sägs upp

operatörer Sju procent av de anställda får lämna företaget när T-Mobile ska effektivisera och ställa om inför framtiden.

Amerikansk operatör bantar – 5000 anställda sägs upp

T-Mobile, som är den näst största mobiloperatören i USA, drar i nödbromsen. Omkring sju procent av de anställda kommer att sägas upp, vilket motsvarar omkring 5000 personer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Operatören har fler än 100 miljoner kunder och växer i rask takt, men företagets vd Mike Sievert skriver i ett brev till de anställda att det förändringsarbete som han genomfört inte har skett i tillräckligt snabb takt. De anställda som berörs är spridda över hela USA och är främst verksamma inom olika teknikområden och administrativa roller.

– Berörda roller är i första hand duplicerade till andra roller, eller kan anpassas till system eller processer som förändras, eller kanske inte passar med våra nuvarande företagsprioriteringar, säger Mike Sievert enligt Fierce Wireless.

Det är bara ett par år sedan T-Mobile förvärvade en annan operatör: Sprint. I den processen försvann uppskattningsvis 9000 arbetstillfällen från de sammanslagna företagen.

– Det är väsentligt dyrare att attrahera och behålla kunder än det var för bara några kvartal sedan. Vi har påskyndat fusionssynergier och byggt upp vår höghastighetsinternetverksamhet snabbare än förväntat, men det är tydligt att det inte räcker att göra allt vi gör och bara göra det snabbare för att uppfylla de förändrade kundförväntningarna framöver, säger Mike Sievert.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.