Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Täckningskartor håller inte vad de lovar

Operatörer Stickprovsmätningar som PTS genomfört visar att operatörerna överskattar sin täckning rejält. Nu ska PTS och Konsumentverket komma fram till om de tillsammans ska utöva tillsyn på marknaden.

Täckningskartor håller inte vad de lovar

Det var i juni som PTS genomförde stickprovsmätningar på tio platser i Sverige för att utvärdera operatörernas täckning. Resultaten visar att alla telebolagen lovar mer än vad de kan leverera.

Tele2 och Telenor överskattar sin täckning och lever endast upp till den presenterade täckningen i ett av tio mätområden. Operatören Tre hade täckning i fyra av de tio mätområdena. Den bäst presterande var Telia, i nio av tio mätområden lever operatören upp till, eller överträffar, den täckning som man presenterar på sin hemsida.

– Täckningskartor ger inte konsumenter tillräcklig vägledning på de platser vi undersökt. De operatörer som överskattar sin täckning har förmodligen kartor som inte är anpassade för att ange täckningen med moderna smarta telefoner, säger Urban Landmark, chef PTS spektrumavdelning.

För att komma till rätta med den tvetydiga informationen beslutade regeringen i förra veckan att PTS tillsammans med Konsumentverket ska ta tag i saken. Nu får de i uppdrag att föreslå hur operatörernas information till konsumenterna kan bli tydligare.

Ny tillsynsmyndighet?

Tillsammans ska de också komma fram till om de, som myndigheter, behöver få bättre möjlighet att utöva tillsyn på marknaden. I detta ingår det att ta fram ett förslag på ny lagstiftning om myndigheterna bedömer att det krävs för en bättre tillsyn.

Anna-Karin Hatt, it- och energiminister, menar bland annat att PTS och Konsumentverket får fria händer och ”får vända på varje sten” för att komma tillrätta med situationen.

– Under våren har många konsumenter, i olika delar av landet, tydligt beskrivit brister i mobiltäckningen. Det är ett tecken på att de mobila tjänsterna snabbt blivit väldigt viktiga för oss konsumenter, i jobbet och i vårt vardagsliv. Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än vad de kunnat hålla. Därför ger regeringen nu Konsumentverket och PTS ett tydligt uppdrag för att stärka konsumentmakten på mobilmarknaden och förbättra informationen om mobiltäckning och om olika mobiltelefoners mottagningsegenskaper, säger Anna-Karin Hatt.

Exakt hur tillsynen behövs, och hur den ska verkställas, ska nu myndigheterna komma fram till.

Bäst och sämst

I PTS stickprovsmätningar använda man flera olika typer av mobiltelefoner, totalt sex stycken Vid sammanställning av resultaten kunde man av uppkopplingsförsöken konstatera att smartphones presterade något sämre än de traditionella mobiltelefonerna. Samsung S3 presterade sämst tillsammans med HTC Sensation. Apples Iphone 5 var hade flest lyckade uppkopplingar bland smartphones. Medan den allra bästa var trotjänaren Nokia 2110.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter