Här är Talkdesks planer för den svenska marknaden

kontaktcenter Molnbaserad kontaktcenterlösning gör sig redo för att växa i Norden.

Här är Talkdesks planer för den svenska marknaden

Ytterligare en leverantör av kontaktcenterlösningar etablerar sig nu på den svenska marknaden. Men egentligen har Talkdesk redan funnits på plats i drygt ett år.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vi har ett trettiotal kunder i Norden, säger Stefan Friis, som har fått uppgiften att bygga upp en partnerorganisation på den nordiska marknaden. Talkdesk kommer att förstärka organisationen med specialistsäljare, tekniker, marknadsavdelning och supportpersonal.

Talkdesk är en helt molnbaserad kontaktcenterlösning med färdiga integrationer till flera olika system, däribland Salesforce, Servicenow, Zendesk, Microsoft Dynamics och Teams. Företaget grundades i Portugal 2011, men har sedan många år tillbaka högkvarteret i San Francisco.

Tidigt ute i digitaliseringen

– På den nordiska marknaden har de flesta företag en molnstrategi och företag i Norden är generellt sett mogna och tidigt ute när det gäller digitalisering jämfört med övriga världen, säger Stefan Friis.

Stefan Friis kommer närmast från Avaya och har en bakgrund på Telia och inom egna verksamheter.

– Vår produkt kan anpassas för alltifrån två, tre agenter upp till flera tusen agenter. Det innebär att vår lösning passar väldigt bra för den nordiska, och framförallt svenska, marknaden.

Fakta

Grundades för tio år sedan

Talkdesk grundades i Portugal för tio år sedan. Tiago Paiva, som fortfarande är vd för företaget, deltog i ett så kallat hackaton, en programmeringstävling, när han fick idén . Han flyttade kort därefter till San Francisco för att utveckla företaget, som i dag har cirka 1500 anställda över hela världen. I fjol uppgav man att företaget hade 1800 kunder, däribland IBM och Trivago.

Talkdesk är enligt Stefan Friis en andra generationens molnleverantör som bygger sin kontaktcenterlösning på micro services-arkitektur med öppet API. Det innebär stora fördelar när företag vill skapa integrationer mot existerande affärssystem eller digitalisera arbetsflöden med hjälp av artificiell intelligens.

Koppling till Microsoft Teams

– En annan viktig aspekt är att den nordiska marknaden är en Microsoft Teams-värld. Vi släpper en intressant integrerad lösning mot Microsoft Teams i november, där agenter kopplas ihop med Teams-användare så att man kan se varandras status, chatta och ringa till varandra när en agent behöver support från sina interna kollegor, säger Stefan Friis.

Talkdesk har globalt sett kunder i många olika branscher men är framförallt starka inom finans och försäkring, e-handel, hotell och reseföretag. Talkdesk har nyligen även lanserat en anpassad lösning för publika kunder.

– Talkdesk har gjort en enorm resa under de här tio åren sedan företaget grundades, många i branschen kallar oss för kontaktcentervärldens svar på Zoom, säger Stefan Friis.

Är det enkelt att byta från ett äldre system till er plattform?

– Fördelen med en molnlösning är att den kan implementeras väldigt snabbt. Under coronapandemin hade vi en referenskund med 8000 agenter som Talkdesk onboardade på tre dagar så att de kunde jobba hemifrån. Om det handlar om mer avancerade flöden så tar det generellt en månad ungefär.

Varför ska man välja Talkdesk som leverantör?

– Vi är lyhörda och lyssnar på kunderna. Alla leverantörer kan förmodligen lösa den tekniska biten men det som är avgörande för om kunden ska lyckas med sin digitaliseringsprocess är att vi går in och hjälper till med införandestöd. Vi hjälper kunden att analysera befintligt arbetssätt och kommer med rekommendationer, tittar på viktiga kpi:er och berättar hur man uppnår dem. Vi har cirka 2000 kunder i vår databas och utifrån det kan vi tala om vilket resultat man kan uppnå genom att följa våra rekommendationer.

Stefan Friis lyfter även fram Talkdesks forsknings- och utvecklingsavdelning som en styrkefaktor. I dag arbetar över hälften av de anställda med forskning och utveckling.

Vilken funktionalitet i Talkdesk sticker ut lite extra?

– Vi är världsledande när det gäller komplexa integrationer med annan mjukvara via vårt öppna API. Vi har Appconnect med över 70 färdiga integrationer mot bland annat Salesforce, Zendesk, ServiceNow, Microsoft Dynamic och Teams. Du behöver inte kunna programmering överhuvudtaget, det är bara att klicka och testa gratis i 30 dagar innan du bestämmer dig.

Stefan Friis vill inte berätta om vilka kunder man har i Sverige i dagsläget, men att man har flera spännande samarbeten på gång.

– På partnersidan för vi en dialog med ledande operatörer, systemintegratörer och traditionella återförsäljare inom data och telekommunikation. En av våra strategiskt viktiga partner är Netnordic för Norden, som vi ser vi som en väldigt intressant partner som har börjat leverera kunder redan nu.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.