TDC lanserar mobil Lync-anknytning

Mobila anknytningar Precis som Telenor gör TDC det nu möjligt att integrera mobilen fullt ut med Microsoft Lync. Första kunden ut är ICW som själva planerar för börja erbjuda Lync som tjänst.

Tidigare i år flyttade it-bolaget ICW över hela sin fasta telefoni från en Cisco-växel till Lync. Nu har de tagit nästa steg och integrerat även mobilerna i plattformen med hjälp av TDC. De är därmed först ut att använda operatörens nya lösning för mobila anknytningar och mobil linjesignalering till Microsofts uc-plattform.

Tjänsten levereras via TDCs så kallade business trunk, men till skillnad från en traditionell mex-lösning så stannar ett samtal som besvaras i mobilen i mobilnätet utan att ta omvägen via företagsväxeln. Istället skickas mobilens linjestatus till Lync som uppdaterar användarens närvarostatus.

Fördelen är att man slipper ifrån de problem med försämrad talkvalitet och fördröjningar som ibland kan uppstå med mobila anknytningar samtidigt som mobilen fortsätter att fungera tillsammans med sitt fastnätsnummer även om Lync-servern skulle få driftsproblem.

Dubbelriktad signalering

Signaleringen går även i motsatta riktningen, vilket innebär att det tutar upptaget på fastnätsnumret i mobilen när det pågår ett Lync-samtal via datorn eller användaren har ändrat sin status till upptagen.

Någon app i mobilen behövs därmed inte för att upplägget ska fungera men den som vill ska kunna använda Microsofts Lync-app parallellt för att kolla status på kollegorna eller genomföra ett videomöte. I det senare fallet skickas dock ljudet via datakanalen istället för via den mobila anknytningen.

Hos ICW är Lync integrerat med telefoniplattformen Trio för bland annat telefonistfunktioner och köhantering och telefonisten kan se både Lync-status och mobilens linjestatus i sitt gränssnitt.

Business Trunk för Lync 2010 är redan certifierad av Microsoft och certifieringen för Lync 2013 ska enligt TDC snart vara klar den också.

Planerar hostad Lync-tjänst

TDC har inte gjort någon färdig paketering av den mobila Lync-anknytningen men produktchefen Raymond Liljegren uppger att upplägget bygger på standardtjänster som kan levereras även till andra kunder. Prislappen kommer att variera från kund till kund beroende på bland annat ringmönster då internsamtal ingår i priset, men kostnaden ska vara likvärdig jämfört med en vanlig mex-anknytning plus ett mindre påslag för linjesignaleringen.

– Det spännande är att vi hjälper ICW att få upp det här vilket i förlängningen innebär att de i sin tur kan erbjuda hostad Lync med mobil koppling från oss till sina kunder, säger Raymond Liljegren.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.