TDC utmanar på privatmarknaden

TDC inleder idag sin satsning på den svenska privatmarknaden för telefoni och bredband. Låga priser och enkla produkter är det som ska locka kunderna.
– Efter tio år på företagsmarknaden är vi nu redo för privatmarknaden, konstaterar TDC Songs vd Mats Lundqvist.

TDC utmanar på privatmarknaden

Hittills har det svenska bolaget TDC Song endast sålt bredbandstjänster till företag. Satsningen på privatmarknaden är en följd av köpet av Songs omfattande skandinaviska teleinfrastruktur för snart ett år sedan.

TDC har idag ett bredbandsnät som täcker cirka 30 procent av Sveriges befolkning. Detta plus företagets erfarenhet från den danska konsumentmarknaden gör att TDC känner sig redo att möta den tuffa konkurrensen om privatkunderna med kraftigt pressade priser. Dessutom har TDC satsat på enkelhet, både när det gäller prisbild och installation.

Priset för adsl med en överföringskapacitet på 1 Mbit/s är 199 kronor i månaden och för paketet med 28 Mbit/s betalar kunden 299 kronor. Inga extra avgifter i form av anslutningsavgift eller modemkostnad tillkommer och bindningstiden är endast sex månader.

Telefonin kostar 79 kronor i månaden plus samtalsavgifter. De erbjuder också ett flatrate-abonnemang om 40 kronor i månaden.

– Vi har bra förutsättningar att konkurrera på bredbandsmarknaden, säger Mats Lundqvist och betonar att det är få operatörer som kan erbjuda tjänster med egen infrastruktur.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.