
TDC har fått jobba hårt med omställningen från att vara en traditionell telefonileverantör till att greppa den nya miljön med ip-baserade nätverk och applikationer. Nu har de kommit till en punkt där de känner sig trygga med den egna kompetensen och vill ta nästa steg tillsammans med kunderna. Det handlar om unified communications i praktiken.
– Det är dags att lämna stadiet där det är roligt att chatta med klienter som it-avdelningen inte har någon koll på. De nya tjänsterna måste in i den it-miljö man har, så att de stöttar företagets processer och affärer. Och de ska hänga ihop med telefonin, säger Anders Nordin, produktledningschef på TDC Sverige.
Mer Cisco hos TDC
I satsningen på unified communications framstår Cisco alltmer som den primära samarbetspartnern för TDC i Sverige.
– Vi är en stor helhetsleverantör av Ciscos produkter och på uc-området passar vår kompetens och Ciscos erbjudande väl ihop, säger Anders Nordin och påpekar att helhetsgreppet med allt ifrån nätinfratsrukturen upp till de enskilda applikationerna är viktigt för att lyckas med uc.
TDCs och Ciscos aktuella aktivitet ska både driva fram ökad kunskap om unified communications och utvecklingen på området. Den har fått namnet Excellence Center och består konkret av tre delar: ett nytt democenter på TDCs huvudkontor i Häggvik, en liten seminarieturné och utbildningspaket för 250 av TDCs anställda.
Utmanar Aastra/Ericsson
– Det sker ett paradigmskifte här och nu, från bara tut i luren till integrerade kommunikationstjänster. Det ger oss en möjlighet att kliva fram och tala om affärsnytta, säger Per Åkerstrand, kanalchef på Cisco Sverige.
Han menar att de nya samarbetsverktygen som kommer med uc hjälper både individer och grupper att bli mer effektiva. Där kan också finnas nya intjäningsmöjligheter, som med Ciscos nya Telepresence-enhet för kundservice. Den kan skapa kundmöten som annars inte varit möjliga.
Även mobilen kommer alltmer i fokus hos Cisco, och den mobila uc-klienten visas i TDC nya democenter. Cisco kliver in och utmanar Aastra/Ericsson på hemmaplan.
– Vi har pratat om och arbetat med mobile extension i åtta år. Det är bra, men inkluderar bara röst. Nu går vi in i nästa nivå med fler tjänster i mobilen och ett modernare arbetssätt, säger Anders Nordin och konstaterar att Aastra/Ericsson vilar tungt mot Microsoft för uc-klienter i mobiler och pc.