KST Scale redo för de stora

KST TDCs KST-erbjudande kompletteras med en fullt ut molnbaserad tjänst, KST Scale. Avancerade funktioner i moduler ska även möta de riktigt stora kundernas krav, men de måste ha TDCs operatörstjänster.

KST Scale redo för de stora

Den ursprungliga tanken med KST, kommunikation som tjänst, har förfelats, konstaterar TDCs produktledningschef Anders Sundström.

– Vår tanke var redan för många år sedan att kunna producera tjänster storskaligt där kunderna delade på infrastrukturen. Men många hade preferenser på valet av plattform, vilket ledde till KST-modellen med kundunika lösningar.

Med KST Scale tar TDC ett rejält omtag och lanserar vad de beskriver som en fullödig tjänst för collaboration i molnet. Den ska kunna matcha en KST-lösning som bygger på en kundunik växelplattform med tillhörande kringsystem och ska inte betraktas som en ip-centrextjänst, betonar Anders Sundström, som har höga förväntningar på försäljningen:

– Funktionsmässigt skulle KST Scale nog klara av att hantera 85 procent eller fler av de kundförfrågningar som vi får in. Det finns en del företag och organisationer som av olika anledningar inte vill eller får dela plattform med andra, men inom fem år kan vi nog ta 75 procent av KST-kunderna in i molnlösningen.

Vy från kundportalen som är en viktig del i KST Scale.
Vy från kundportalen som är en viktig del i KST Scale.

Höjde ribban

Version 1.0 av KST Scale skulle egentligen ha lanserats tidigt 2013. Nu dröjde det istället till slutet av året.

– Vi har höjt ambitionsnivån rejält och det har tagit tid att få alla delarna på plats. Det är de stora kontona vi siktar på med KST Scale och för att ha en bra chans att komma med där behövde tjänsten byggas på med funktionalitet, inte minst i form av självbetjäning och automation, förklarar Anders Sundström.

Under arbetet bytte TDC också ut kontaktcenterdelen från Enghouse Visionutveckling till Genesys, som de redan har i drift som en molntjänst.

Kontaktcenter är en av de moduler kan läggas till i en KST Scale-lösning. Grunden är växeltelefonin, som baseras på Broadsoft-plattformen. Hänvisnings- och telefonistfunktioner kommer från Visionutveckling och Ciceronens tjänster kan kopplas på för statistik med mera.

– Vi ser det här som kundanpassning med hjälp av standardiserade moduler, där vi inte vill gå in och ändra i ”legobitarna”. Därför finns gränser för vilka krav på integration vi kan tillmötesgå i KST Scale. Men fördelen är att de standardiserade blocken är väl testade och beprövade och att leveranstiderna blir kortare än för en kundunik lösning, säger Anders Sundström.

Pressar priset

En annan huvudpoäng med molnmodellen och standardiseringen är att priserna ska pressas ner. Det finns ingen fast prislista att gå efter och månadskostnaden per användare hänger helt på vilka funktioner som ska ingå.

Generellt kommer priset per anknytning nog att bli cirka 20 procent lägre.

Anders Sundström menar att den ökade flexibiliteten är nog så viktig. Traditionellt har KST-avtal medgett en minskning av antalet licenser under avtalsperioden med cirka tio procent. I KST Scale ska kunderna kunna minska med hälften och bara betala för det de användare.

– Vi kommer att erbjuda en prismodell med månatlig avräkning och så kallade RTU-licenser (right to use, reds. anm.). På sikt försvinner nog bindningstider och det blir uppsägningstider istället. Kunderna vill bara betala för de tjänster och funktioner de nyttjar för tillfället.

Någon generell startkostnad finns inte för KST Scale, utan det handlar i så fall om särskilt arbete som behöver göras när en kund ska igång. Den kostnaden kan antingen hanteras seperat eller bakas in i månadsavgiften om man tecknar ett tidsbundet avtal.

Växeln stödjer redan i version 1.0 en rad olika sip-telefoner med autoprovisionering. Fler kan komma att läggas till.
Växeln stödjer redan i version 1.0 en rad olika sip-telefoner med autoprovisionering. Fler kan komma att läggas till.

Brett stöd för telefoner

TDC har tagit fasta på att det är viktigt för stora organisationer att ha stor valfrihet när det kommer till terminalerna. I telefonerna ligger ofta en stor del av den gjorda investeringen. Därför har man sett till att Broadsoft-växeln stödjer autoprovisionering av sip-telefoner från exempelvis Aastra, Cisco, ip-dect från Ascom och konferenstelefoner från Polycom och Konftel.

Mobilintegration med mex är självklart en viktig del i erbjudandet. TDC håller dessutom på att utveckla en egen app för Ios och Android som ska ersätta den app från Visionutveckling som första KST Scale-kunden Hallstahammar kommun inte varit riktigt nöjd med.

Den nya appen är i betafas och kommer att släppas skarpt under första kvartalet 2014. I grundfunktionen ligger exempelvis en kombinerad samtals- och sms-lista och hantering av den egna anknytningen, men behöriga personer ska även kunna syna fakturor och sätta policys via appen. I nuläget stöds inte voip-ringning i mobilappen, eftersom TDC ”inte vill kanibalisera på sin röstaffär”.

Krav: TDC som operatör

Ett automatiserat flöde från beställningar i kundportalen till betalning av e-fakturan är en annan viktig del i KST Scale.

– Det är sådana möjligheter som våra kunder är mer intresserade av idag än vilken växelplattform som står i datacentret, säger Anders Sundström och tillägger att kunderna själva kan aktivera ett simkort och skapa en mobil anknytning i växeln som fungerar inom 15 minuter.

Ja, det går faktiskt att göra vilket nummer som helst till en aknytning i växeln. Det är en funktion som TDC har skruvat ihop med hjälp av kollegorna i Danmark, som kört Broadsoft länge. En annan specialitet är att pågående samtal kan flyttas mellan enheter, en funktion som bygger på integration i ims-plattformen i TDCs nät.

Den här typen av lösningar i KST Scale innebär samtidigt en tydlig begränsning för kunderna.

– Ett kriterium för att nyttja tjänsten är att man har TDC som operatör. Det är en skillnad mot hur KST har fungerat tidigare. Rent tekniskt skulle vi kunna hantera ytterligare en mobiloperatör i lösningen, men det skulle bli krångligt. Sip-trunken är också en Broadsoft-produkt, förklarar Anders Sundström.

Fakta

Kort om TDC KST Scale

TDCs nya molntjänst som ska kunna ersätta KST-lösningar med kundunika installationer baserade på Aastra, Cisco, Alcatel eller Avaya. KST Scale bygger på Broadsoft-plattformen för växeltelefoni och videosamtal. Genesys används för kontaktcentermodulen. Enghouse Visionutveckling används för hänvisning och telefonistfunktioner. Ciceronens tjänster producerar statistik och uppföljning. En kundportal och en automatiserad e-handelslösning hör också till KST Scale.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.