Teamsexpertens 5 supertips: Så vässar ni det digitala samarbetet på företaget

Samarbete Teams-experten Amanda Sterner på Advania delar med sig av sina bästa tips för att ni ska lyckas ta ert digitala samarbete till nästa nivå.

Teamsexpertens 5 supertips: Så vässar ni det digitala samarbetet på företaget

Hybridkontoret är det nya normala på många företag. Därför blir det allt viktigare att lyckas med det digitala samarbetet. Amanda Sterner är Microsoft MVP inom Microsoft 365 och Technical Architect på Knowledge Factory – Advania.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

”Min favoritkänsla på jobbet är när jag kan se på en person att dom faktiskt har förstått hur ett nytt arbetssätt kan gynna dom! Under det senaste decenniet har jag arbetat med den moderna arbetsplatsen och de senaste åren med fokus på Microsoft Teams och hur Microsoft Teams kan göra det dagliga arbetslivet enklare. Jag vill hjälpa dig att börja älska Microsoft Teams på samma sätt som jag gör!”

Här är sakerna hon tycker att alla företag borde tänka på framöver för att lyfta sitt samarbete.

1. Samarbeta i kanaler

Något som borde vara en självklarhet men som tyvärr inte alltid är det. Jag tycker också att det är snabbt och trevligt att chatta men det leder till en betydligt sämre översikt. 

Chattar blir också väldigt jobbiga och otillgängliga om det kommer in nya människor i ett projekt. Om ni i stället samarbetar i kanaler blir arbetet mer transparent och öppet. Använd chatten till att bestämma var ni ska äta lunch eller till att skicka kul länkar. Men så fort det rör lite viktigare saker bör samarbetet och kommunikationen ske i kanaler. 

2. Våga använda appar och tillägg

Det finns numera så oerhört många användbara och smidiga appar och tillägg i Teams. I princip vad du än kan tänkas behöva finns att koppla på och det är jättelätt att hitta apparna som behövs till just era projekt. Är ni förtjusta i Jira så använd Jira-apparna eller så kanske ni älskar Miro och då finns det appar som passar för er också. Sen har så klart Microsoft också en rad egna appar och tillägg för att vässa samarbetet. Det går ju dessutom att bygga egna appar och tillägg om man är lagd åt det hållet. 

3. Glöm inte bort att uppmärksamma varandra

Praise-funktionen har ju blivit en del av Viva insights och jag tror att många helt enkelt behöver bli bättre på att hitta till den. En nyckel för att ett samarbete ska bli lyckat är att ha en bra feedbackkultur. Det tar kanske två minuter att skicka välformulerad uppskattande kommentar till en kollega, men det ger väldigt mycket. Det kan vara på högt och lågt. Jag säger inte att smörandet ska gå till överdrift, men jag tror att vi är många som kan bli bättre på att berömma våra kollegor. 

4. Nyttja den nya kanaldesignen

Det här är funktion jag personligen inte hunnit använda än men som är väldigt efterlängtad. En anledning till att många fortsätter att hänga i chattarna är ju att det kan vara klurigt att navigera i kanalerna. Min stora förhoppning är att det blir ändring på det nu. 

5. Se till att styra upp era möten

Även för möten finns det förstås en rad smarta och bra funktioner i Teams. Personligen älskar jag exempelvis ”räcka upp handen”-funktionen. Alla gillar inte att skrika högt i möten, men det är viktigt att även de personerna får komma till tals.

Det är också väldigt smidigt att du kan se i vilken ordning folk har räckt upp handen. Snart kommer det dessutom en funktion så att handen tas ner när man har pratat, vilket också kommer bli ett lyft. Det går att göra en massa tillägg för att fylla sina egna behov. Sen är jag personligen väldigt förtjust i Q&A-möjligheten. Det är perfekt ha en mer uppstyrd chatt bredvid den vanliga chatten som folk kanske använder till att skicka länkar, emojis och gud vet vad. 


 



Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.